Strejken i tågtrafiken avblåst
Uppdaterad 2014-06-19 | Publicerad 2014-06-18
Både Seko och Almega har sagt ja till medlarnas bud.
Strejken i tågtrafiken är därmed över och hotet om kaos i midsommartrafiken avblåst.
Först kom beskedet att fackförbundet Seko tackade ja vid kvart över sju på onsdagskvällen.
– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén i ett pressmeddelande.
Därefter dröjde det två timmar till innan arbetsgivarorganisationen Almega lämnade sitt besked.
Även från dem blev det till slut ett ja.
– En fortsatt och utvidgad strejk skulle fått oproportionerliga konsekvenser. Därför var vi tvungna att acceptera ett avtal som inte är bra, säger Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld i ett pressmeddelande.
Löneökningar för timanställda
Klockan 16 på onsdagen fick Seko och Almega det sista budet från medlarna.
– Det blev ett avtal med höga löneökningar för de timanställda men det betalas genom att de fastanställda avstår delar av sin löneökning, säger Beata Hammarskiöld.
Fackförbundet Seko uttrycker det som att det nu blir lönsammare för arbetsgivaren att ha tillsvidareanställda än timanställda.
– Avtalet leder till kraftigt ökade kostnader för timanställningar, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.
En fråga om villkor
Sekos strejk handlade framförallt om anställningsvillkor och arbetstid. Arbetsgivaren Veolia ville ha större möjlighet att ha fler anställda på tim- och visstidskontrakt. Seko ville å sin sida att fasta anställningar ska vara norm.
– Det som utlöste konflikten var att Veolia sa att de skulle säga upp 250 av våra medlemmar och sedan återanställa dem på deltid eller timanställning. Då gick vi i taket, har Per-Ola Fällman, förhandlare på Seko, tidigare sagt till Aftonbladet.