Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Tågstrejken handlar inte om låga löner

Uppdaterad 2014-06-04 | Publicerad 2014-06-03

Seko vill minska timanställningarna

Sekos strejk på Öresundstågen och Snälltåget är inne på sitt andra dygn – och någon lösning är inte i sikte.

Men till skillnad från många andra konflikter handlar det inte om lönen den här gången.

– Det här är framförallt en fråga om anställningsform, säger Per-Ola Fällman, förhandlare på Seko.

Klockan 03.00 måndagen den 2 juni bröt Sekos strejk ut på Öresundstågen och Snälltåget. Omkring 300 lokförare och tågvärdar har lagt ner sitt arbete – men inte i protest mot låga löner. Den här gången handlar det framförallt om anställningsformen.

– Det som utlöste konflikten var att Veolia sa att de skulle säga upp 250 av våra medlemmar och sedan återanställa dem på deltid eller timanställning. Då gick vi i taket, säger Per-Ola Fällman, förhandlare på Seko.

En liknande bild ger arbetsgivarorganisationen Almega som sköter förhandlingen åt Veolia.

– Det är en fråga om arbetstid och anställningsvillkor. Våra medlemsföretag säger att de får ut väldigt lite arbetad tid av arbetstiden. Ungefär 75 procent kan de schemalägga, säger David Wästberg, presschef på Almega.

Olika åsikter

Men sedan går åsikterna raskt isär. Där Seko menar att Veolia systematiskt använt sig av timanställningar och deltider, säger Almega att det är ett måste för att få trafiken att rulla.

– Vi kan ta ett exempel: Enligt avtalet ska man vara ledig varannan helg. En odiskutabel effekt av det är hälften av personalen försvinner. Men tågtrafiken minskar ju inte med hälften. Då måste vi kunna täcka upp med extrapersonal, säger David Wästberg.

Men det resonemanget köper inte Seko:

– Under förra året använde Veolia över 100 000 arbetstimmar i form av timanställning. Vi har föreslagit ett tak på 40 000 timmar. Men arbetsgivaren accepterar ingen gräns alls för antalet timanställningar. säger Per-Ola Fällman.

Gammal surdeg

Bakgrunden till konflikten är flera år gammal. I december 2011 tog Veolia över driften av Öresundstågen efter att det danska bolaget DSB First hotats med konkurs. Enligt Seko erbjöd sig det franska tågbolaget att ta över trafiken till ett ännu lägre pris – trots att DSB First förlorade i snitt en miljon kronor om dagen.

– Veolia kör bara tågen i Sverige, inte i Danmark som DSB också gjorde. Det blir en övertalighet så Veolia måste säga upp personal. En del av dem kommer att erbjudas deltidstjänster, säger David Wästberg på Almega.

Sedan strejken bröt ut har parterna inte träffats för nya förhandlingar. Och något nytt möte är inte planerat.

– Vi har inte hört något under dagen så vi är beredda på att strejken kan bli långvarig. Men vi måste stå upp för trygga jobb. Det här är ett system som måste brytas, säger Per-Ola Fällman.