Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Tunnelbana utan förare

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-27

Förarlösa tåg kan bli verklighet under Stockholm 2013

Massor av trafikanter men ingen förare kan verklighet i Stockholms tunnelbana redan 2013.

När SL ska byta ut tunnelbanans signalsystem kan även förarna bytas ut – mot datorer.

Redan om sex år kan röda linjen trafikeras av förarlösa tåg.

Det pågår en trend att automatisera kollektivtrafiken i Europa, skriver Svenska Dagbladets nätupplaga. I flera europeiska huvudstäder trafikeras redan underjorden av tåg utan förare och 2013 kan det även bli verklighet i Stockholm.

Anledningen är att signalsystemet på tunnelbanans röda linje ska bytas ut.

– Vi vill ha ett signalsystem som möjliggör förarlösa tåg, men det innebär inte att det införs direkt 2013 när systemet är klart, säger Johan von Schantz, teknisk direktör vid Storstockholms Lokaltrafik till SvD.

Bättre turtäthet

Sjuka förare ska i och med det nya systemet inte ställa till förseningar för stockholmarna och även turtätheten ska förbättras lovar Johan von Schantz.

Att passagerarna skulle sakna en mänsklig röst som ropar ut stationsnamnen eller vetskapen om att det sitter en riktig person bakom spakarna är någonting som inte setts i de städer som redan har de förarlösa tågen, menar SL.

Sensorer i tågens dörrar, som liknar de som finns i hissar, ska se till att inga passagerare kläms.

Lagom till att det nya signalsystemet sätts i bruk börjar även renoveringen av den blåa linjens signalsystem.

Och det är ingen omöjlighet att tunneltågsförarna där också blir utkonkurrerade av tekniken.

ANNONS