Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Larmet från företagarna: ”En del lägger ned”

Publicerad 15.33

40 000 företagare utsätts för telefonbedrägeri varje år.

Nu larmar branschorganisationen Företagarna om hjälp från myndigheter och banker.

– Jag sa till bedragaren att jag förlorat mitt livs besparingar och satt med pistol mot mitt huvud, säger Volker Eduard Ströhlein, 62 år.

Den kriminella ekonomin uppskattas till 150 miljarder per år. En stor del av den summan är bedrägerier mot staten. Även bedrägerier mot företagare handlar om stora summor.

En av många företagare som drabbats är Volker Eduard Ströhlein, 62.

”Pistol mot huvudet”

Volker Eduard Ströhlein, 62 år, driver olika företag. Han blev av med 600 000 kronor i samband med ett bedrägeri i slutet av maj i år. 

Personen som ringde var förtroendeingivande, berättar Volker. Mannen, som talade perfekt svenska, sa att Volker beställt en kortläsare. 

– Jag blev rädd. Att folk skulle drabbas och krävas på betalningar i mitt namn. Och att jag skulle bli anklagad för bedrägeri, säger Volker Eduard Ströhlein.

Larmade polisen

Bedragare manipulerade Volkers dator via ett program som var maskerad som ”Handelsbankens säkerhetsprogram”. Det var i själva verket Anydesk. Pengarna fördes över via Bank-ID. Volker larmade polisen. Vid det sista samtalet satt polisen med när han pratade med personen som lurat honom. Polisen ville få fram ett erkännande. 

– Jag sa att jag förlorat mitt livs besparingar och satt med pistol mot mitt huvud.  När jag har lagt på kommer jag skjuta mig. Då säger bedragaren att han är ledsen, men att det här är det enda sättet för honom att tjäna pengar, säger Volker Eduard Ströhlein.  

Volker Eduard Ströhlein råkade ut för bedrägeri och förlorade stora summor. Han är kritisk till bankens behandling av situationen.

Kritisk mot bankerna 

Bedragarna länsade konto på ca 600.000 i sex olika transaktioner. Volker förde över 95 000 kronor en dag och nästa dag 101 000 kronor till en 17-årig målvakt, utan att det reste en enda flagga i bankens säkerhetssystem. Han är kritisk till att banken inte hjälpt honom mer. Han menar att bankerna måste ta ett mycket större ansvar.

– Jag känner mig utnyttjad och maktlös.  Att min bank, Handelsbanken, bedömer att jag handlad grovt ovarsamt och särskilt klandervärt, är oacceptabelt för mig när tusentals andra företagare är i exakt samma situation och får samma kränkande bedömning från sina banker. Vad måste hända för att aktivera deras ”flagga”?, säger Volker Eduard Ströhlein. 

Högsta Domstolens utlåtande

I en dom från 2022 beslutade Högsta Domstolen att en privatperson som utsatts för telefonbedrägeri med bank-id, och där obehöriga transaktionen gjorts från konsumentens konto, skulle få ersättning av sin bank. Konsument utsattes för ett bedrägeri när han blev uppringd av en bedragare som uppgav att han ringde från en banks säkerhetsavdelning. Enligt domen har personen agerat grovt vårdslöst och ansvaret för personen hamnade på 12 000 kr.

Högsta Domstolen meddelar i sin dom en konsumenten ansvarar för hela beloppet endast när konsumenten har handlat särskilt klandervärt.

Vill stämma bankerna

I Volkers fall anser banken att han alltså handlat grovt ovarsamt och särskilt klandervärt. Något han inte håller med om. Nu vill Volker att fler som blivit lurade på pengar gemensamt ska stämma bankerna. 

– Jag känner mig överkörd av banken, säger Volker Eduard Ströhlein. 

100 000 kronor, av de 600 000 han förlorat, stoppades på målvakternas konton innan dom överfördes vidare till ett annat konto.

Bankens svar: ”Stor tragedi”

Handelsbanken meddelar i ett mail till Aftonbladet att: ”På grund av banksekretessen är vi förhindrade att uttala oss om specifika fall.” Banken svarar på Aftonbladets generella frågor i mail.

Vad säger ni om att personer som drabbats och förlorar större delen av sina besparingar? 

– Det är en stor tragedi för de som drabbas av bedrägeri och orsakar stort mänskligt lidande, bortom den rent ekonomiska skadan.

 Varför får inte kunderna tillbaka 100% av summan i samband med bedrägerier? 

– Handelsbanken följer gällande lagar, regelverk och praxis hos ARN. I Handelsbanken gör vi individuella bedömningar, finns det tveksamhet beslutar vi till kundens fördel. Är man missnöjd och vill ompröva ett beslut banken fattat är man välkommen att kontakta banken.

”Många företagare har slutat svara på okända telefonsamtal”, säger Tobias Adielsson.

”Många miljoner”

Organisationen Företagarna vittnar om stora problem. De uppskattar att 40 000 företagare utsätts för telefonbedrägeri varje år. 25 procent av dem lider av ekonomisk skada. De har märkt av att företag rustar upp för att skydda sig mot bedragare.  

Tobias Adielsson, näringspolitisk expert på brott mot företagare, har pratat med företagare som blivit av med över sex miljoner kronor i bedrägeri. 

– Av brotten mot företag som ökar mest just nu så är det bedrägeri, säger Tobias Adielsson.  

Branscherna som är mest drabbade är handel, transport och hotell och restaurang. Summorna varierar kraftigt. Det finns många olika sorters bedrägerier.  Allt ifrån att summorna ska vara så låga så att företag inte märker att de betalar ut eller att företag inte tycker att det är värt att bestrida. Det kan också handla om stora belopp vid ett och samma tillfälle.

Kräver hjälp från myndigheter

– Många företagare har slutat svara på okända telefonsamtal. Och många diskuterar hur de ska göra med utbetalningar för att det ska bli säkrare, säger Tobias Adielsson.

Hur allvarlig är den här situationen med bedrägerier mot företagare?

– Den är ett otroligt stort problem. Det ringer väldigt mycket företagare och vi märker det på våra företagsträffar. Det finns ju företag som valt att lägga ner på grund av problemet med bedrägerier.

Får inte de här företagen igen pengarna via försäkringar?

– Det är väldigt ofta vi ser att de inte får tillbaka pengarna, säger Tobias Adielsson.

Företagarna kräver nu att hjälp från myndigheter. Till exempel att polisen ska arbeta mer internationellt. Polisen behöver bli bättre på att dela information mellan varandra för att lagföra gängen som genomför bedrägerierna, menar Företagarna. Och att bankerna behöver hjälpa sina företagskunder att skydda sig bättre. Bland annat att göra det svårare att göra snabba överföringar till nya konton och ta ett större ekonomiskt ansvar vid ett bedrägeri. Och begränsa informationen som finns i offentliga söktjänster.

– Man kan se vilka som äger företag och vilka som är de rikaste i din kommun. Allt detta kan användas för att kartlägga företagare och använda för att utföra bedrägerier, säger Tobias Adielsson. 

Tobias Adielsson, branschorganisationen Företagarna, vittnar om stora problem.