Förklaringen till resjättens chockpriser: ”Vill sälja andra rumstyper”
”Har tappat förtroendet för dem totalt”
Uppdaterad 2020-01-13 | Publicerad 2020-01-12
Sanela sökte en resa till Mauritius och fick prisförslaget 1,5 miljoner kronor för 14 dagar.
Hon har nu fått beskedet att det ligger manipulation bakom.
– Ving medger att hotellen chockhöjer för att sälja andra rumstyper, säger resekunden Sanela.
Sanela började söka en semesterresa till Mauritius en bra bit före jul.
När hon fick fick det extremhöga priset 1,5 miljoner på researrangören Vings hemsida trodde hon att det var något tekniskt fel.
Sedan kollade hon någon vecka senare och fick upp samma resultat på de två hotell hon var intresserad av.
– Jag tänkte: det här kan inte vara sant, de måste få veta att det är fel. Så jag mejlade och fick responsen att de inte kände till detta, berättar Sanela.
När ”felet” ändå fortsatte att stå kvar skrev hon ett öppet inlägg på Vings Facebooksida häromdagen. Och fick ett svar som hon inte förväntat sig.
”Skyller på hotellen”
Ving säger att det inte är något tekniskt fel utan ett chockpris som vissa hotell lägger på:
”Ibland kan det vara att hotellet behöver sälja mer av en viss rumstyp så chockhöjer de priserna för annan typ.”
Sanela är kritisk till upplägget.
– Det här är inte okej. Det är ett sätt att manipulera marknaden, sådant ska inte förekomma! Och inte Ving! Jag har alltid haft förtroende för Ving men jag kommer aldrig boka via dem.
– Om hotellen gör så tycker jag inte Ving, som är en sådan stor aktör, ska hålla på med sådant, och vara en del av den här skiten. Jag har tappat förtroendet för dem totalt.
Vidhåller tekniskt fel
När Aftonbladet testar att boka olika varianter av 14 dagarsresor till några hotell på Mauritius kommer samma prisförslag upp, runt 1,5 miljoner kronor.
Charlotte Hallencreutz, informatör vid Ving, ger en annan version än vad Ving lämnat på Facebook.
– Det är något tekniskt fel, antar jag, när det kommer ett upp ett sådant pris. För det är naturligtvis felaktigt. Det är någonting som vi får ta vidare internt.
Hon tillbakavisar att chockpriset skulle vara ett sätt att styra över kunder för att fylla hotell.
– Nej, det tror jag inte, det är någon slags bugg bara som vi får rapportera, säger Charlotte Hallencreutz.
Hur ska man göra om man vill åka till Mauritius men inte vill betala 1,5 miljoner?
– Får man upp en sådant märkligt pris föreslår jag att man kontaktar oss via telefon så att vår försäljning kan titta på priser.