Hörde flera andra personer – i Comviqs telefonkö
Publicerad 2020-07-21
Elaf Ali ringde Comviq kundtjänst.
Under väntetiden kunde hon höra flera andra kunder som också ringde.
Anledningen är, enligt mobiljätten, ett ”tekniskt fel i ett it-system”
Journalisten Elaf Ali ringde mobiljätten Comviqs kundtjänst. Medan hon väntade i telefonkön kunde hon plötsligt i olika omgångar höra flera andra personer.
– Det första var en upprörd man, skriver hon till Aftonbladet.
Bandade samtalet
Elaf tänkte att den arga mannen hade ett samtal med en comviq-operatör i andra änden och att hon råkade höra det på grund av någon felkoppling.
– De andra lät som vanliga samtal och de flesta som att de bara var hemma och samtalade - jag tänker andra som stod i kö? Men det vet jag såklart inte säkert.
Elaf Ali blev överraskad och tog fram en annan telefon för att dokumentera det hon upplevde.
Hon spelade in ett av samtalen - där man i bakgrunden hör en kvinna som verkar sjunga för sitt barn. Kvinnan och barnet hörs i samtalet mellan Comviqs datorröst som berättar att det är väntetid.
Hon publicerade sedan klippet på Twitter.
Anledningen: ”Hög belastning”
Comviq bekräftar att man har haft tekniska problem på grund av för hög belastning.
– Vad vi vet i dagsläget är att det inträffade beror på ett tekniskt fel i ett it-system i vår kundservice, säger Daniel Wahlström på Comviq och Tele2.
Problemet ska nu vara identifierat.
– Totalt är det ett tiotal kunder som vi känner till som har drabbats.
Comviq uppger att man varit i kontakt med några av de drabbade kunderna.
– Men det är tekniskt inte möjligt att identifiera alla drabbade, säger Daniel Wahlström.
Haha sjukaste ever. Jag ringer Comviq’s kundtjänst och under tiden jag väntar så slussas(?) jag in i flera privata…