Andrepiloten sökte på cockpitdörrar och självmordsmetoder
Publicerad 2015-04-02
Den andra svarta lådan med färdskrivaren har hittats efter kraschen i franska alperna.
Nu kan man få se exakt vad Andreas Lubitz gjorde under tiden ensam i cockpit.
Samtidigt rapporteras att han tidigare gjort sökningar om självmordsmetoder och cockpitdörrens säkerhet.
Ännu återstår lång tid av utredningar för att ta reda på exakt vad som hände med Germanwingsplanet som störtade i franska alperna.
Viktig pusselbit
Hittills har andrepiloten Andreas Lubitz, 27, pekats ut som ensam ansvarig och skyldig till kraschen som tog 150 människoliv.
Nu har en viktig pusselbit för att få reda på sanningen hittats då den andra svarta lådan innehållandes färdskrivaren har hittats, uppger åklagare för nyhetsbyrån AFP.
Tidigare har Jan Ohlsson, journalist och flygexpert, uppgett för Aftonbladet att den kommer att ge svaret på om något tekniskt fel inträffat på planet som kan ha spelat in i olycksförloppet.
Med den andra svarta lådan funnen kommer utredarna att kunna se exakt vilka åtgärder som genomförts inne i cockpit.
Tyska åklagare meddelar också att Lubitz bara dagar innan kraschen gjort sökningar på internet om självmord. Han har dessutom sökt på hur cockpitdörrens säkerhetssystem fungerar. Det ska åklagare ha upptäckt efter att ha undersökt Lubitz Ipad.
Där har man kunnat se sökhistorik från 16 till 23 mars, dagen innan attacken.
”Under den tiden har användaren sökt efter medicinska behandlingsmetoder, så väl som efter olika sätt att ta sitt liv”, skriver åklagarna i ett uttalande, enligt New York Times.
Går igenom annan utrustning
Någon information om exakt vilka söktermer som Lubitz använt sig av har åklagarna ännu inte gått ut med. Tillsammans med lokal polis arbetar man också med att gå igenom annan teknisk utrustning man beslagtagit från hans hem.
Enligt åklagarna har man kunnat bekräfta att det är Lubitz som använt den undersöka Ipaden genom att granska kommunikation och andra söktermer som genomförts den senaste tiden.
Från de franska åklagarna i Marseille lämnades under torsdagen också information om att man hittat spår av 150 olika dna-profiler på olycksplatsen, vilket överensstämmer med antalet personer som fanns på planet.
Det kommer däremot att ta tid att verifiera proven som ska jämföras med anhöriga till offren.
Dessutom uppger åklagaren Brice Robin att den franska utredningen ger en tydligare bild av att Lubitz varit medveten om sina handlingar.
– Han var vid liv fram till kollisionsögonblicket, vi är så gott som säkra. Vid liv och vid medvetande, säger åklagaern Brice Robin enligt AP.
Utredningen har också visat att Lubitz vid upprepade tillfällen måste ha stoppat ett ljudligt alarm som skulle gått i gång när planet hållit för hög fart.