Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Hon har skapat en hållbar klädbytarapp

Uppdaterad 2020-12-21 | Publicerad 2020-12-19

Byta kläder med varandra – istället för att köpa nytt. Det är konceptet bakom klädbytarappen PopSwap som lanserades i år.

– Det här är ett verktyg för att förändra sitt sätt att konsumera mode och ha en mer cirkulär garderob, säger hjärnan bakom appen, Uppsalabördiga Lin Kowalska.

Lin Kowalska har utvecklat en app för att konsumera mode på ett mer hållbart sätt – genom att byta kläder med varandra.

Varje år köper svenskar i snitt 14 kilo textil per person – och slänger omkring 8 kilo av dem i soporna. Entreprenören Lin Kowalska, som själv alltid gärna botaniserat i kompisars garderober, inspirerades av att allt fler söker hållbara sätt att konsumera kläder och skapade appen PopSwap.
Appen fungerar lite som Tinder, där man swajpar och matchar sina garderober med varandra. Därefter kan användare byta plagg. Ett sätt att skala ner inköpen av nyproducerat, förklarar Lin Kowalska .

– Det finns ett intresse för att minska sin klädkonsumtion hos många. En reaktion på klimatkrisen har blivit att många vill ändra sina konsumtionsmönster. Jag ville hitta ett sätt att ha en uppdaterad garderob och samtidigt slippa milöångest och hål i plånboken. Och det resulterade i den här appen.

Ett stort skifte i modebranschen

Hon anser att modebranschen har legat efter efter när det gäller hållbara lösningar
– Det som H&M trodde skulle hända på fem år hände på tre månader. Kosumenten säger ifrån på ett annat sätt. Miljöaspekten är jätteviktig, säger Lin Kowalska och fortsätter:
– Både jag och de flesta nuförtiden är medvetna konsumenter. Vi ser ju ett jättestort skifte där hållbarhet och cirkularitet på senare år har blivit kutym. Vi växer upp med en generation som är betydligt mer framåtlutade och inspirerar de äldre generationerna.

Startade första bolaget som 20-åring

Lin Kowalska, som växte upp i Luthagen, har alltid brunnit för entreprenörskap. Efter gymnasieåren på Thorén Business School blev det Berghs School of Communication. Första bolaget startade hon som 20-årig: en digital plattform där unga kunde skänka pengar till välgörenhet, baserat på intressen istället för organisation.

Efter det startade Kowalska en byrå för marknadsföring via sociala medier. Intresset för mode har samtidigt alltid legat henne väldigt varmt om hjärtat. Särskilt intresset för vintage.
– Jag har alltid haft väldigt mycket respekt för mina klädesplagg. Jag har också bytt mycket kläder med kompisar och varit intresserad av deras garderober. Man har ju inte på sig allt man äger, de flesta varvar mellan 10-15 plagg, så jag går alltid och undrar vad människor gömmer för guldkorn i källaren?

Att kombinera intresset för entreprenörskap och mode blev naturlig utveckling för Kowalska som nu hoppas att appen, som har användare över hela Sverige, ska kunna expandera utomlands.
– Nu håller vi på att utveckla appen som myror. Vi samlar in feedback dagligen och slipar på. Jag vill att det ska bli en så naturlig del av vardagen som möjligt.