Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Doftar det så kostar det ...

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-11

Helt rätt i höst – tänd ett lyxigt doftljus

mysigt luktegott ”Jag brukar tända ljus men skulle inte lägga ner mycket pengar på det. Det är avkopplande och trevligt när det kommer folk på besök och det luktar fräscht”, säger Hanna Englund, 26.

Det luktar succé om doftljusen. Parfymerat stearin är det som gäller bland lyxdesigner.

– Det blir mysigt och hemtrevligt, säger Hanna Englund, 26.

Doftljusen har på kort tid blivit en självklar inredningsdetalj i varje medvetet hem. Men det räcker inte med ljuvliga dofter och lång brinntid. Även märket spelar roll för inbitna doftljusanvändare.

Lyxdesigner som Gucci och Mark Jacobs har insett att det finns ett brinnande intresse för parfymerade ljus bland kunderna.

– Det är en del i den cocooning-trend som råder. Vissa köper lyxljus för 1 000 kronor som de inte eldar så ofta, utan mest har för att odla sin image, säger trendanalytikern Joakim Norén.

Köper en identitet

Till storsäljarna bland doftljusen hör franska Diptyque och amerikanska Voluspa, som sägs ha legat i goodiebagen på senaste Oscarsgalan. Runt 400 kronor får du betala för dem medan ett från Gucci går loss på 750 kronor.

– De som gillar att klä sig i märkeskläder köper en viss identitet. Det är samma sak om ens hem doftar Chanel, säger Joakim Norén.

Den som vill åt doften men kan avstå från en extravagant förpackning har mycket att hämta på Ikea. Där finns det prisvärda doftljuset Tindra för 19 kronor.

Hanna Lindblad

Följ ämnen i artikeln