Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Han slog jätten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-03

Bredbandsbolaget fick ge sig

DROG SITT FALL TILL ARN Erik Hellsten berättar för Aftonbladets Karin Ahlborg hur han fick rätt mot Bredbandsbolaget. Med tålamod och envishet.

Halva hastigheten men hela pengen?

Nix, det bredbandet ville inte Erik Hellsten ha.

Nu har han hela hastigheten och halva pengen.

Det är varje problemtyngd bredbandsköpares våta dröm: Att få rätt mot det mäktiga bolaget.

Erik Hellsten lyckades brotta ner Bredbandsbolaget.

Fick bara hälften

– Jag hade ett avtal som sa att jag betalade för ett bredband upp till 24 Mbit. Men när jag började mäta hastigheten hos Bredbandskollen visade det sig att jag bara fick ut 12 Mbit.

Så långt den gamla, alltför vanliga historien.

Men Erik, som studerar juridik, tyckte att det luktade avtalsbrott.

– Bredbandsbolaget erbjöd sig att nedgradera mig till 8 Mbit gratis men det kunde aldrig vara rätt. Jag hade ju ett avtal som sa att jag skulle ha en hastighet upp till 24 Mbit.

När bolaget inte ville sänka hans avgift om de inte fick dra ner hans hastighet ytterligare gick Erik vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Precis som vanligt kontrade bolaget med en skrämmande diger lunta papper med krångliga termer och ett högtravande språk.

Fick rätt till slut

Erik svarade med samma mynt. Efter några turer fram och tillbaka fick han rätt.

Om bolaget säljer en hastighet på upp till 24 Mbit ska bolaget också leverera hastighet i närheten av det och under gynnsamma omständigheter också maxhastigheten.

– Bolagens affärsidé är att sälja dåliga bredband till höga priser. Många fler kommer att få rätt mot dem, säger Erik Hellsten.

Bolagens fällor

?De hänvisar till saker som inte står i avtalet utan på hemsidan. Du ska inte behöva gå igenom hela hemsidan och/eller länkar för att förstå vad du avtalat om.

De försöker skrämma dig med långa, krångliga yttranden.

?De försöker skylla på tekniken. Men hur de levererar bredbandet är ointressant för dig, det är deras ansvar och du behöver inte bry dig om det.

Adresser:

? www.bredbandskollen.se – här kan du kontrollera hastigheten på ditt bredband. Dokumentera.

? www.arn.se – allmänna reklamationsnämndens hemsida där du hittar klagoguiden, en hjälp för att klaga.

ANNONS