Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tekla, Tea

Resenärer rasar mot bokningssajt – fick sova utomhus

Uppdaterad 2016-09-13 | Publicerad 2016-09-12

När kompisgänget från Norrköping kom fram till den grekiska ön Korfu fanns inga rum på hotellet – trots att det var betalat och klart via bokningssajten Booking.com.

Istället tvingades vännerna sova utomhus på solsängar.

– Vi satt i en grupp och bara grät för vi visste inte vad vi skulle göra, säger 24-åriga Johanna Jonsson.

Det var runt midnatt den 12 augusti som Johanna Jonsson, 24, och hennes fem kompisar från Norrköping kom fram till Korfu i Grekland, för att njuta av en veckas semster. Men väl framme vid hotellet fick de ett besked man inte vill få: hotellet de bokat via Booking.com var fullt och det fanns inga lediga hotellrum på hela ön.

De försökte direkt få kontakt med Booking, men fick inget svar.

– Vi fick sova på solbäddar utomhus, eller sova och sova... vi sov kanske en halvtimme åt gången eftersom vi var tvungna att turas om att hålla koll på vårt bagage, säger Johanna Jonsson.

– Det var fruktansvärt. Vi kände oss handfallna i ett främmande land där vi inte känner någon och fick spendera natten utomhus. Vi satt i en grupp och bara grät för vi visste inte vad vi skulle ta oss till.

Inte duschat på två dagar

Sju timmar senare lyckades gänget få tag i bokningstjänsten.

”Oj, det här låter inte så bra och vad konstigt att ni inte kommit fram till oss. Vi ska leta ett nytt boende på en gång”, ska en person på Booking ha sagt när kompisarna ringde upp, enligt Johanna Jonsson. Men de fick vänta i timmar.

Först fick gänget ett erbjudande om ett annat hotell, men de platserna blev bokade precis innan de skulle boka. Sedan lovade flera olika personer på bokningstjänsten att de skulle återkomma – men hörde sedan aldrig av sig.

– Jag var så arg och så trött. Vi hade inte duschat eller borstat tänderna sedan vi lämnade Sverige för två dagar sedan, säger hon.

Sju olika personer på Booking jobbade med deras ärende och kunde inte lösa situationen utan att de gav upp eller hittade hotell för skyhöga summor som kompisarna inte hade råd att lägga ut.

Klockan 02.00 den 13 augusti hörde den åttonde agenten på Booking av sig med beskedet: de hade hittat ett hotell för fyra nätter en timmes bilresa därifrån.

– Vi var så trötta på alltihop och ville ha tak över huvudet – så vi tog det, säger Johanna.

Samtidigt lovade Booking att kompisgänget skulle få full återbetalning för hotellet, taxiresorna samt det hotell som det var tänkt att de skulle bo på.

”Helt fruktansvärt och sjukt”

Ungefär tre veckor senare får Johanna Jonsson och vännerna svar från Booking: de kommer bara att betala tillbaka en del av kostnaden.

Istället för att få tillbaka de 3 883 euro (drygt 35 000 kronor) som det hela slutade på, vill Booking endast betala tillbaka 3 252 euro, enligt en mejlkonversation som Aftonbladet tagit del av.

– De lovade gång på gång att vi inte skulle behöva sova utomhus, men ändå fick vi göra det. Nu vill de inte ens ge tillbaka de summor som de lovat oss. Det här är under all kritik, det är fruktansvärt hur de bara struntar i oss.

Booking.com känner till fallet. Enligt talespersonen Leslie Cafferty ska det inte ha inkommit något samtal från personerna under den första natten, utan de har inte haft någon kontakt förrän morgonen efter.

Hon bekräftar att vännerna haft kontakt med flera olika personer från kundtjänsten.

– Det som hände är inte normalt. Det är ytterst beklagligt och vi ber om ursäkt. Saker händer och vi ska göra allt för att det inte ska kosta något extra för kunden, säger Leslie Cafferty.

Efter att Aftonbladets artikel publicerats meddelar booking att sällskapet ska få 4 747 euro tillbaka.

Följ ämnen i artikeln