Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Pendeltågen lamslås lagom till midsommar

Publicerad 2014-06-10

Alla Seko-medlemmar på Stockholms pendeltåg tas ut i strejk lagom till midsommar.

Dessutom lägger 142 personer på Krösatågen i Småland ner arbetet.

Det blir konsekvensen om inte parterna kommer överens.

– Vi vill att det ska hända något, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.

Seko trappar upp den pågående tågkonflikten med Veolia och arbetsgivarorganisationen Almega. Lagom till midsommarhelgen kommer ytterligare 842 Seko-medlemmar att tas ut i strejk om inte parterna kommer överens. 700 av dem arbetar på Stockholmståg KB som sköter pendeltågen i Stockholm. Det är varenda Seko-medlem på pendeltågen.

– Vi träffade Almega i söndags och de avvisade våra krav helt och hållet. Vi har inte kommit någonstans och då har vi valt att lägga ett nytt varsel, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén.

Stockholmståg har i nuläget ingen kommentar på hur strejken kommer att påverka trafiken. Men enligt deras hemsida reser omkring 281 000 personer med pendeltågen i Stockholm en vanlig dag.

Slår mot trafiken

De övriga 142 Seko-medlemmarna som tas ut i strejk arbetar på Krösatågen i Småland. De två varslen riskerar att slå hårt mot midsommartrafiken enligt Almega:

– Det kan bli smått kaotiskt. Det är många som åker pendeln så det är risk för att det blir problem. I Småland kommer det också slå hårt, där tar man bort de alternativa resvägarna, säger Almegas presschef David Wästberg.

Han är märkbart förvånad över Sekos varsel.

– De träffade medlarna klockan 14 och skickade ut det här varslet klockan 14.12. Då tar man inte medlingen seriöst och då medverkar man inte heller till en lösning, fortsätter han.

Arbetsuppgifterna på de berörda arbetsplatserna försätts också i blockad. Det nya varslet träder i kraft den 20 juni 2014 kl. 03.00. Totalt är nu över 1 200 Seko-medlemmar antingen varslade om eller uttagna i strejk.

Handlar om anställningsvillkor

Sekos ordförande Janne Rudén håller inte med om Almegas uppgifter om pågående medling.

– Formella medlingsförhandlingar pågår inte, vi har bara en redogörelse för medlarna i dag om söndagens samtal. Däremot har vi en förhoppning om att vi ska få igång samtalet i och med det här, säger han.

Tågstrejken – som nu har pågått mer än en vecka – har sin grund i att Seko tycker att Veolia överutnyttjar möjligheten till visstids- och timanställd personal på Öresundstågen i Skåne.

– Varslen som vi har lagt bygger på att vi ska få ordning och reda när det gäller anställningsvillkor för de som jobbar, framförallt när det gäller den upphandlade trafiken. Våra medlemmar sitter i hissen varje gång det blir en upphandling. De vet inte om de får jobba kvar eller om de får behålla sina löner, säger Janne Rudén.

Nya förhandlingar i kväll

Efter Sekos varsel har medlarna kallat både facket och Almega till ett nytt möte i kväll klockan 18. Båda parter har tackat ja och hoppas på att förhandlingarna ska landa i ett nytt avtal.

– Jag hoppas det. Men det är lite märkligt att kombinera det med ett varsel, ett så starkt varsel, säger Beata Hammarskiöld, chefsförhandlare på Almega, till TT.