Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Här säljer mataffären lussekatter – i juni

Publicerad 2018-06-12

Efter ”påskknutarna” – nu ger sig Hemköp på nästa fräcka kupp.

Det nya bakverket ”solkatt” är misstänkt likt julens lussekatt.

Så sent som i påskas rasade och rosade internet över det gula bakverket påskknutar som såldes i en Hemköpbutik i södra Stockholm.

”Hädelse” och ”Nu har det gått för långt”, skrev användare på sociala medier om bullarna med lussekonnotationer då.

Nu ger sig en annan av kedjans huvudstadsbutiker sig på att kränga saffransbullar långt efter juletid. Den här gången under namnet ”solkatter”.

Lussebulle. Ni menar lussebulle. Som ni haft i frysen sedan december. Det är det ni menar”, skriver en användare på Twitter.

I mars hävdade butiksägaren bakom påskknutarna med bestämdhet att de hade beställts in specifikt till påsken, för att avnjutas tillsammans med påskmust.

Solkatterna däremot, har legat i frysen en längre stund.

– Vi vill inte slänga mat och då gäller det att vara innovativ. Lussekatter är lika goda året om tycker vi. För att slippa slänga lussebullar som hade bäst-före-datum i höst, så bakar vi dem och säljer som solkatter nu under sommaren, säger Elin Jarl, pressansvarig på Hemköp.

Solkatterna är alltså i själva verket överblivna lussekatter.

Tilltaget får även den gastronomiska experten Edward Blom att rasa: ”Skandal!”, twittrar han när Aftonbladets medarbetare upplyser honom om företeelsen.

– Om det är skandal att man tar tillvara mat och säljer så att folk kan äta den i stället för att slänga den så håller vi inte riktigt med om det ordet, utan vi tycker att det här är ett jättefint initiativ av den här butiken som har sett en möjlighet att slippa slänga mat. Och det är det som är det viktiga, säger Elin Jarl på Hemköp.

Åsikterna om hur rimligt det är att sätta i sig saffransbullar mitt i juni må gå isär, men försäljningssiffrorna visar på att ett flertal personer fallit för frestelsen, då de äntrat butiken på Södermalm.

– Första dagen sålde butiken 300 solkatter, vilket betyder att alla sålde slut. Så det finns helt klart ett intresse från Stockholmarna att äta lussekatter, eller solkatter, på andra delar av året också, säger Elin Jarl på Hemköp.

Följ ämnen i artikeln