Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Här säljer butiken saffransbullar till påsk

Uppdaterad 2018-12-12 | Publicerad 2018-03-19

En butik i södra Stockholm hoppas på att skapa en ny tradition, med ett bakverk som går under namnet ”påskknut”.

Men är påskknutarna i själva verket bara överblivna lussebullar?

”Påskknutar 5 kronor styck”, så lyder budskapet på skylten intill de saffransgula bakverken på mataffären. Påskknutarna är misstänkt lika julens lussekatter, vilket fick Marion Alhonen att reagera. Hon skickade en bild på "knutarna" till kompisen Iris, som la ut den på Twitter, tillsammans med texten "Nu har det gått för långt".

Tillsammans med en bild på knutarna twittrar hon att ”nu har det gått för långt”. Under tweeten skojar en del om att de minsann kan känna skillnad på påskknutar och lussekatter, medan andra (med förmodad ironi) kallar det för hädelse.

Nu har det gått för långt
https://t.co/2p9Srlmjtg

Butikschefen Carl-Hugo Söderström hoppas att påskknuten ska bli ett självklart inslag på påsklunchen, på samma sätt som lussekatten är ett måste under julen.

– Till julen säljer man ju julmust och till påsken säljer man påskmust. Vi tänkte att på samma sätt som lussekatter är gott tillsammans med julmust, är det väl gott att äta saffransbullar till påskmust? De här påskknutarna är ju dessutom gula och fina och perfekt lämpade till påsken, säger Carl-Hugo Söderström, butikschef på Hemköp i Fruängen i Stockholm.

Hur skiljer sig en påskknut från en lussekatt?

– Det är väl ungefär likadant. Det är samma sak, ungefär.

Butikschefen intygar att bullarna inte blivit över sedan jul, utan att de är beställda från leverantören för att säljas just till påsk. Han kan dock inte redogöra för när leverantören tillverkat bakverken, som alltid levereras frysta till butik.

Idén till påskknutarna togs fram i samråd mellan leverantören och butikens färskvaruchef. Butiken hoppas på att påskknuten ska sprida sig till andra butiker och bli en ny tradition.

Vad har ni mötts av för reaktioner hittills?

– Den reaktionen vi ser är att vi säljer mycket och det är ju ett tecken på att det är uppskattat, säger Carl-Hugo Söderström, butikschef.

Följ ämnen i artikeln