Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gerhard, Gert

Fullt kaos om skräckskeppet – fick nej av Malta

Uppdaterad 01.16 | Publicerad 00.53

MV Ruby lämnar hamnen i norska Tromsö.

Det skadade fartyget Ruby fortsätter sin resa i ingenmansland.

På måndagskvällen tilltog mystiken.

Först rapporterades det vara på väg till Malta – sedan kom nya besked.

Fraktskeppet Ruby har 20 000 ton ryskt ammoniumnitrat ombord – sju gånger mer än den mängd som orsakade den massiva explosionen i Beirut för fyra år sedan.

Nu färdas båten i Nordsjön med skador på propopeller, skrov och roder.

Vart den ska är oklart.

Enligt tidigare rapporter på måndagen skulle fartyget vara på väg till Malta, samma land där det är flaggat. På sajten Marine traffic framgick på måndagskvällen att fartyget angivit den maltesiska hamnen Marsaxlokk som sin destination och att framkomst är beräknad till 8 oktober.

– Det som syns på Marine traffic är det besättningen själv knappar in på sin

AISAutomatic Identification System (AIS) – ett system som gör det möjligt att identifiera ett fartyg och följa dess rörelser., säger Jörgen Hansson, räddningsledare vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Malta: Nej!

Men ansvariga myndigheter på Malta ger andra besked. Landets transportministerium bekräftar visserligen att kaptenen har skickat en förfrågan om att få fartyget reparerat – men svaret är nej så länge ammoniumnitratet finns kvar ombord.

– Fartyget kommer bara att få tillstånd att gå i hamn på Malta om det tömmer sin last. Annars släpps det inte in i Maltas territorialvatten, säger en talesperson vid ministeriet till tidningen Malta Today.

Vid midnatt under natten mot tisdagen befann sig Ruby i Nordsjön, ungefär i höjd med danska Esbjerg.

– De låg relativt stilla fram till klockan 13.16. Sedan började de åka, först åt sydsydväst men vid 22 ändrade de kurs till sydsydost. Nu ser det ut som att de styr ner mot Tyskland, sa Jörgen Hansson under den sena måndagskvällen.

Hamnen Marsaxlokk på Malta.

Norge: Nej!

Ruby lastades i Kandalaksja på ryska Kolahalvön och skulle gå till Las Palmas på Kanarieöarna när hon den 26 augusti begärde att få ta skydd från en storm i norska Vannøya.

Några dagar senare la båten till i Tromsö.

Där upprättade myndigheterna en skyddszon på 500 meters radie och konstaterade att fartyget hade skrovskador som behövde lagas. Men kaptenen beordrades att lämna hamnen efter att norsk polis bedömt det som ”icke önskvärt” att reparationerna skulle ske i den tätbefolkade staden.

– Det är centralt för norska myndigheter att hantera risken och kraven på flyttning, uppankring och reparation så att det kan genomföras på ett tryggt och säkert sätt, sa polischefen Anita Hermandsen i ett pressmeddelande.

Fartyget Rubys position strax före midnatt.

Litauen: Nej!

Natten mot 4 september drogs Ruby ut till havs av två bogserbåtar.

Veckan efter hade besättningen tryckt in den litauiska hamnen Klaipeda som ny destination. Men myndigheterna i Litauen sa nej.

– Lasten kommer inte att tillåtas komma in i hamnen, sa premiärministern Ingrida Šimonytė.

Uppgifterna om att fartyget skulle gå mot Litauen via Östersjön satte fart på svenska myndigheter förra veckan.

– Vi följer utvecklingen. Vi bevakar och har koll frågan, utifall att vi behöver agera, sa Ann-Sofie Masth, pressekreterare på Transportstyrelsen, till Aftonbladet.

Polisen: ”Möjlig tsunamieffekt”

I fredags höll MSB en så kallad samverkanskonferens där Rubys färd togs upp. Även polisen, Kustbevakningen och flera länsstyrelser var med, enligt Dagens Nyheter.

I protokollet från mötet, som DN tog del av, framgick att länsstyrelsen i Västra Götaland gick upp i stabsläge under helgen och att Kustbevakningen gjorde sig redo för flygspaning om fartyget skulle gå in i Sveriges ekonomiska zon.

Polisen yttrade sig också om lastens enorma sprängverkan. Risken för en olycka till havs bedömdes som liten, men konsekvenserna skulle kunna bli förödande.

”Samma sprängverkan som Hiroshima/Nagasaki, möjlig tsunamieffekt vid explosion”, skrev polisen i protokollet enligt DN.

Tidningen Times of Malta rapporterar att Rubys syriska ägare nu överväger flera alternativ. Ett av dem ska vara att ammoniumnitratet lastas om till flera mindre fartyg ute till havs.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln