Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Aftonbladet är större än SVT på nätet

Publicerad 2013-09-19

Aftonbladet rusar som en raket.

Nu är Aftonbladets webb-tv större än SVT:s.

Bara Youtube är större – än så länge.

Åtta procent av alla svenskar tittar på Aftonbladets webb-tv.

Hela åtta procent av alla svenskar tittar på Aftonbladets webb-tv.

Eller alla svenskar –  beräkningarna baserar sig på åldersgruppen 16 - 99 år.

Då kan man på goda grunder misstänka att andelen tittare är aningen större bland de yngre årgångarna.

”Häftigt att Aftonbladet kan slå SVT”

– Det känns häftigt att en uppstickare som Aftonbladet kan slå kolossen SVT på fingrarna. SVT har ju miljoner i programbudget och tekniska resurser som vi inte ens är i närheten av, säger Magnus Zaar, tv-chef på Aftonbladet.

7 procent i samma åldersgrupp tittade dagligen på SVT Play.

Youtube störst

TV4 och Expressen hamnar utanför pallen och längst upp ståtar fortfarande Youtube - som lockade 24 procent av tittarna i åldern 16-99 år under andra kvartalet i år.

Men Youtube skiljer sig dramatiskt från Aftonbladet eftersom den sajten bara har enskilda snuttar som folk går in och tittar på och som dessutom helt saknar det samlade och högt kvalificerade redaktörskap Aftonbladet erbjudit läsarna de senaste 183 åren.

Även när det gäller Youtube har man mätt tittandet i åldrarna 16-99 år.

Men medelåldern bland Youtubes tittare ligger mycket närmare 16 än 99.

Expressens och TV4:s webb-tv, som delar på fjärdeplatsen har också sina rötter i den rappa och effektiva kvällstidningstraditionen. De lockar en dryg tredjedel så många tittare som Aftonbladet – 3 procent.

Rapporten "MMS Trend & Tema 2013 kvartal 2, publiceras i dagarna.