Zara slår ifrån sig: ”Vi är fria från alla former av rasism”
Publicerad 2024-04-11
Zara-anställda och ex-anställda vittnar om hur personer med invandrarbakgrund diskrimineras i klädkedjans butiker.
Men företaget slår ifrån sig:
– Vi har implementerat en nolltoleranspolicy för alla typer av diskriminering.
Under 200 sekunders granskning av Zara framkommer det att personal följer efter kvinnor i slöja, att kodord används när utlänningar ska kontrolleras och att väktare har larm i fickan som de aktiverar när personer med invandrarbakgrund går ut ur butikerna.
Zaras Nordenchef Eirik Steen hänvisar till kommunikationsavdelningen och vägrar svara på några frågor.
När vi konfronterar en av cheferna i Zaras butik på Drottninggatan i Stockholm säger hon också:
– Jag svarar inte på några frågor.
Vi har uppgifter om att väktarna lägger ett klädlarm i fickan som de aktiverar när det kommer utländska personer. Kan du säga någonting om det?
– Jag kommer inte att kommentera någonting. Jag får inte kommentera något. Det är via vår kommunikationsavdelning.
Hur kommer det sig att du inte får göra det?
– Jag kommer inte att svara på något. Vi är ett stort företag, så vi har en kommunikationsavdelning, som är tränade på media. Jag har ingen mediaträning, så jag ska inte behöva utsättas på min arbetsplats för media, för det ingår inte i mitt kontrakt.
Via mejl ställer 200 sekunder frågor om diskrimineringen på Zara. Svaret från kommunikationsavdelningen lyder:
– Vi har implementerat en nolltoleranspolicy för alla typer av diskriminering eller kränkande särbehandling. Som en del i detta arbetar vi hårt för att förse våra anställda med en trygg samvaro, fri från alla former av rasism eller diskriminering. Detta gäller inte bara för våra anställda men också för våra kunder. Mångfald är en del av vår identitet, och därför placerar vi jämlikhet, respekt för mänskliga rättigheter, och kampen mot rasism i kärnan av vår verksamhet, skriver kommunikationsavdelningen och fortsätter:
– I våra ZARA butiker i Sverige arbetar för nuvarande medarbetare med 66 olika nationaliteter, vilket innebär att en stor andel av våra anställda har en invandrarbakgrund. Dessa personer utgör en värdefull del av våra team.
Läs hela svaret från Zaras kommunikationsavdelning här nedanför:
Zaras svar:
Kära Herr Aschberg,
Tack för din förfrågan. Även om vi inte känner igen bilden du målar av vårt företag – baserat på den senaste återkopplingen vi fått från våra medarbetare om arbetsmiljön och vår dagliga samverkan med deras fackliga representanter och skyddsombud – så är situationerna du beskriver allvarliga och förtjänar vår fulla uppmärksamhet då de inte på något vis återspeglar det företag vi är.
Vänligen notera att vi kan ge följande svar som du kan tillskriva officiella källor för ZARA:
Hos Inditex tror vi på styrkan med mångfald och inkludering som drivkrafter för en stark företagskultur. Vi vill designa möjligheter för alla och har implementerat en noll-tolerans policy för alla typer av diskriminering eller kränkande särbehandling. Vår mål är att bygga mångfaldiga team där alla anställda bidrar med sina unika perspektiv och erfarenheter och kan känna sig säkra i en inkluderande arbetsmiljö.
Som en del i detta arbetar vi hårt för att förse våra anställda med en trygg samvaro, fri från alla former av rasism eller diskriminering. Detta gäller inte bara för våra anställda men också för våra kunder. Mångfald är en del av vår identitet, och därför placerar vi jämlikhet, respekt för mänskliga rättigheter, och kampen mot rasism i kärnan av vår verksamhet.
I våra ZARA butiker i Sverige arbetar för nuvarande medarbetare med 66 olika nationaliteter, vilket innebär att en stor andel av våra anställda har en invandrarbakgrund. Dessa personer utgör en värdefull del av våra team.
Vidare vill vi förtydliga att säkerhet för våra anställda och kunder är en prioritet för oss, och likaså är vår samverkan med våra anställda och deras valda representanter för att säkra att detta mål uppnås. Medan vi i dåtiden har haft problem med tillgängligheten för ett antal av våra nödutgångar så har vi arbetat hårt i samverkan med Arbetsmiljöverket och våra lokala skyddsombud och saken är numera löst.
Vi ber alla nuvarande eller föredetta anställda som kan känna igen sin erfarenhet hos oss i dina ord att direkt ta kontakt med oss, eller med sitt lokala fackförbund, så att vi tillsammans kan ta de åtgärder som krävs för att skapa en bättre, tryggare miljö för alla, samt så att vi kan rätta fel som på något sätt kan kan ha uppstått med enskilda anställdas kompensation eller andra typer av ärenden.