Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nybörjarna tar över gymmen efter nyår – då är de borta igen

Publicerad 2020-01-19

Fullbokade pass, brist på skåp och kö till vikterna.

Januari är den månad på året då flest svenskar besöker gymmen.

Men det dröjer inte länge innan flera entusiaster lämnar både träningskläder och gymkort hemma.

Nytt år, ny start. Det märks på träningsanläggningarna runt om i landet som fylls av besökare under januari.

Hos tre av de största kedjorna är ökningen markant.

Vi ser att antalet besök på våra center i januari ökar med 10-15% i jämförelse med andra månader under året, säger Malin Selander PR-ansvarig på Sats.

Friskis & Svettis tvingas ta in extra personal och tränare för att klara av rusningen.

– 90 procent av våra 98 500 medlemmar tränar i januari. Passen är fullbokade och det är många som står på kö, säger Josefin Engfelt, PR-ansvarig.

En femtedel droppar av

På Nordic Wellness ser siffrorna liknande ut. Förutom att just januari drar många besökare till gymmen, så är vissa dagar och tider mer populära att träna på än andra.

– De flesta besökarna kommer på måndagar och onsdagar mellan klockan 16.00 –19.00, förklarar Linda Adehög som är PR-ansvarig på Nordic Wellness.

De olika kedjorna är överens om att den mer säsongsbetonade ruschen till gymmen har jämnats ut något de senaste åren – men det är fortfarande så att en hel del av ”nybörjarna” droppar av efter ett par månader. På Friskis & Svettis handlar det om cirka 20 procent.

Januari är den månad då flest svenskar besöker gymmen. Marklyft med skivstång, arkivbild.

Vill man som erfaren gymbesökare ha det lugnt och skönt på gymmet kan det dock dröja en bra bit in på året – beroende på väderleken.

– Framåt vår och sommar trappas trycket av på passen, mycket beror på vädret, säger Josefin Engfelt på Friskis & Svettis.

Kommer tillbaka – efter sommaren

De som kommer i januari men sedan droppar av verkar dock ha en tendens att göra samma sak senare under året. I alla fall om man tittar på statistiken för nytecknade medlemskap. Kedjornas andra stora månad efter januari är nämligen september.

– Många nya köper kort efter sommaren när de kommer tillbaka till vardagen eller starta nått nytt om de legat i hängmattan, säger Engfelt.

– Både januari och september står för cirka 15 procent var av den totala ökningen under året, säger Linda Adehög som är PR-ansvarig på Nordic Wellness.

Arkivbild från ”funktionell träning” på Sats vid Hötorget i Stockholm.