Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Aftonbladets viralsajt Lajkat vann i New York i natt

Publicerad 2015-05-13

Kraschade segerpokalen

Nu prisas Aftonbladets viralsatsning Lajkat i New York.

De vann priset i kategorin "Bästa nya produkt för nya publiksegment".

 – Det är jättekul, det visar att Lajkat är både uppskattad av internationella kollegor och våra oerhört lojala och underbara besökare, säger Ehsan Fadakar, ansvarig utgivare för Lajkat.

Internationella prestigetävlingen INMA Awards delade ut en rad priser i New York under tisdagskvällen, lokal tid.

Att vinna ett pris vid den årliga utdelningen i New York är medievärldens svar på att kamma hem en Oscar.

Aftonbladets viralsatsning Lajkat vann priset i kategorin för produkter inriktade mot nya publiksegment – och tävlade i samma kategori som turkiska Hürriyet och norska VG.

Ansvarig utgivare för Lajkat tog emot priset tillsammans med sin redaktion. Han var glad och stolt efteråt.

– Det känns fantastiskt med priset och att Lajkat fullständigt dominerar bland unga vuxna i Sverige, säger Ehsan Fadakar.

Men inget kalas utan kras, bara fem minuter efter att de fått pokalen åkte den i golvet.

– Hela Times Square blev tyst, säger Ehsan Fadakar.

”Kan bli större och bättre”

Prisutdelningen hölls vid en stor galamiddag i New York i samband med INMAs världskongress. Totalt delades 30 priser ut fördelade på 15 kategorier och en större och mindre klass för varje kategori. Bland annat vann New York Times i två kategorier.

Lajkat.se är en underhållningssajt i första hand, även om de ibland gör journalistik. Med inspiration från amerikanska Buzzfeed och Upworthy lanserades Lajkat år 2014.

På bara några veckor gjorde sajten succé.

Hur ska ni ta det här vidare nu?

– Den närmaste tiden kommer vi att jobba extra hårt för att möta de allt större kraven från användarna och förtydliga produkten mot annonsörerna. Vi kan och ska bli större och bättre, säger Ehsan Fadakar.

Aftonbladet Plus kom tvåa

Aftonbladet Plus var nominerade till pris för "Bästa idé för ökad prenumeration" – men tog inte hem något pris i år. De kom tvåa i klassen efter norska Verldens gang.

Kampanjen som genomfördes i maj förra året resulterade i att Aftonbladet i dag har omkring 215 000 prenumeranter på betaltjänsten på nätet.

Även nyhetstjänsten Omni – som sitter vägg i vägg med Aftonbladet och är sprungen ur Aftonbladet nyhetsredaktion – var nominerad i kategorin ''Bästa nya mobilservice''.