”Fler dör av salt mat än i trafiken”
Publicerad 2015-05-19
I genomsnitt äter vi mer än dubbelt så mycket salt än vad som rekommenderas. Varje dag.
Och många fler svenskar dör av för mycket salt än i trafikolyckor, skriver bland andra Livsmedelsverkets generaldirektör på SvD Brännpunkt i dag.
Nu kräver debattörerna en förändring i livsmedelsindustrin.
Så slipper du saltsuget på tre dagar
Omkring 55 000 svenskar drabbas av hjärtinfarkt eller stroke varje år och var fjärde vuxen har högt blodtryck. En av de bakomliggande orsakerna är att många äter för mycket salt.
Köpt mat ligger bakom
I genomsnitt äter svenskarna elva gram salt per dag – nära dubbelt så mycket som de rekommenderade sex grammen.
Det skriver Livsmedelsverkets generaldirektör Stig Orustfjord, Louise Ungerth på Konsumentföreningen Stockholm och Jan Bertoft, Sveriges konsumenter, på SvD Brännpunkt i dag.
Enligt artikelförfattarna visar beräkningar i Danmark att 1 000 dödsfall skulle kunna undvikas varje år om saltintaget bara minskade med tre gram per dag. Översatt till Sverige, beräknat på folkmängd, skulle det betyda ungefär 1 700 sparade liv.
Boven i dramat är ofta det dolda saltet i maten vi köper, hel- och halvfabrikat liksom restaurangmat.
”Efterfrågan styr”
Debattörerna menar att många nog inte förstår hur mycket salt de faktiskt får i sig eftersom det i stort sett finns i det mesta vi köper, som bröd, ost och korv.
”I nästan tio år har vi fört en dialog med den svenska livsmedelsindustrin för att få dem att sänka mängden salt i maten. Och industrin är med på tåget – i teorin. Men ingen vågar ta första steget då konsumenterna vill ha salt mat, och efterfrågan styr”, skriver debattörerna som vill se ett samarbete inom livsmedelsindustrin för att lägga upp en plan på hur saltet ska minskas.
”Vi förordar att salthalten sänks samordnat, rakt över, i alla livsmedel. Alla företag måste ta ansvar. Annars vågar få ta första steget av rädsla för att bli bortvalda av konsumenterna.”
Vidare skriver de att det finns goda exempel. I Finland har saltintaget minskat med 25 procent genom ”intensiv information till konsumenterna”, något som enligt forskare i landet fått positiva effekter på folkhälsan. Liknande erfarenheter finns från Storbritannien.