Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Mobilnotan: 416 000 kr

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-12

Kristoffer ska betala – för oanvänd telefon

”livet förstört” Kristoffer Ståhl fick en obehaglig överraskning när räkningen från Tele2 kom.

FILIPSTAD. Kristoffer Ståhl, 27, fick en chock när han öppnade mobilräkningen: 415 831 kronor.

– Jag kände bara att nu är livet förstört.

För knappt två år sedan nappade Kristoffer Ståhl på lockbetet att köpa en mobil för en krona av Tele2.

Abonnemanget som följde med ville han inte ha, han hade redan ett annat hos samma operatör. Simkortet la han åt sidan och betalade bara den fasta månadsavgiften på 199 kronor.

Överklagade direkt

I slutet av mars fick han den första och – skulle det visa sig – lindrigaste chocken när han fick en räkning på 8 715 kronor. Han som inte hade ringt en sekund med det abonnemanget.

– Jag hade flyttat precis i månadsskiftet och i samband med det måste simkortet ha kommit bort, säger han.

Kristoffer spärrade sitt kort och överklagade räkningen till Tele2 – helt enligt skolboken.

En månad senare kom nästa räkning: 415 831 kronor. Någon hade på 23 dagar hunnit surfa på internet för nästan en halv miljon kronor.

– Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag tänkte att nu är livet förstört. Hur ska jag kunna betala så mycket? Det är ju vad ett hus kostar, säger Kristoffer Ståhl.

Hotas av inkasso

Tele2 medger att fakturorna inte borde ha skickats ut och att abonnemanget borde ha spärrats efter den första räkningen. Trots det ringde inte larmklockor.

I stället spärrades Kristoffers andra abonnemang och han hotades med inkasso.

– Vi har kreditbegränsningar men spärren har olyckligtvis slagit till alldeles för sent i det här fallet, säger Annika Kristersson, pressansvarig på Tele2.

Hur kommer det sig att abonnemanget inte spärrades efter den första fakturan?

– Det vet jag inte, men vi jobbar för att ta reda på det.

Men ni spärrade hans andra abonnemang

direkt?

– Ja, det hör till våra rutiner.

Den rutinen fungerade alltså?

– Ja, det är så vi gör.

Vad säger du till alla kunder som nu undrar om samma sak kan hända dem?

– Jag garanterar att våra rutiner och spärrar ska fungera på bästa sätt.

Thomas Olvmyr, jurist på Konsumentverket, sätter nästan i halsen när han hör talas om fallet.

– Det borde kunna prövas om det här inte strider mot tro och heder i avtalslagen.

Har du också fått galet höga
räkningar?

ANNONS