Färre påsar efter förändringen
Uppdaterad 2018-03-27 | Publicerad 2017-07-05
Använder du färre plastpåsar sedan H&M, Lindex och Kappahl började ta betalt för sina? Sedan förändringen genomfördes i juni ska förbrukningen av påsar ha minskat märkbart.
– Det handlar om att förändra kundernas beteende, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Svenska Dagbladet.
Tidigare kunde en shoppingrunda i klädaffärerna resultera i flera plastpåsar som spontant togs emot och sedan slängdes. Redan en månad efter att klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började ta 1–3 kronor betalt för sina plastpåsar har åtgången dock minskat radikalt.
”Förfärats av överkonsumtionen av påsar”
Enligt uppgifter till Svenska Dagbladet är det nu bara cirka 30 procent av Lindex kunder som väljer att köpa en påse. Hos Kappahl uppskattar man att färre än hälften av kunderna gör det, och även H&M har märkt en minskning – även om man inte vill uppge några exakta siffror.
– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till SvD.
Positiva reaktioner
Syftet bakom förändringen är att spara på miljön. En EU-förordning som trädde i kraft 1 juni tvingar butiker att informera sina kunder om plastpåsars skadliga effekter på miljön.
Klädkedjorna nöjde sig dock inte med det, utan startade även kampanjen One Bag Habit som innebär att påsarna börjar kosta pengar och att överskottet skänks till arbete för hållbar utveckling.
Kundernas reaktioner till kampanjen har varit övervägande positiva.
– Det handlar om att förändra kundernas beteende. Det är bra att vi gjorde en gemensam lansering och nu har fler hakat på, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson.
”Ställs inför ett aktivt val”
Även Naturskyddsföreningen välkomnar initiativet.
– När konsumtionen är omedveten tar man inte ställning till vad den kan ha för påverkan på miljön. Nu ställs konsumenterna inför ett aktivt val, säger Eva Eiderström, chef för avdelningen Handla miljövänligt hos Naturskyddsföreningen.
Hos Lindex planerar man att även ta fram en påse av hållbart material, som kunderna kan köpa och använda flera gånger.