Bilar en oväsentlig slaggprodukt i Saab
Eftermiddagsradio och de intervjuade en ingenjör som tidigare jobbat på Saab. Vid sjuttioåttonde, eller nittiofjärde, eller vilken dödförklaring i ordningen det nu var, hade han faktiskt tröttnat. Han antog ett erbjudande om att bli ingenjör på Volvo. Han tillhörde en minoritet. Trots att Volvo skriker efter ingenjörer vägrar de flesta i Trollhättan att lyssna.
Det som fastnade var en replik: ”... sedan är det ju bara tragiskt när man kommer till slutsatsen att man måste flytta på sig för att kunna få fortsätta med något man faktiskt är intresserad av.”
”Tragiskt” är ett rätt starkt ord. Det är inte tragiskt om man missar bussen, men det är tragiskt om man ramlar under den. Det är trist att slinta när man rakar sig. Det är tragiskt om man rakar sig med en lie och huvudet faller av.
Kanske tog ingenjören i lite grand, för grannsämjans skull. Det är trots allt inte mer än åtta mil mellan Hisingen och Trollhättan, så det går att byta arbetsgivare utan att sälja villan och packa pinalerna. Men ändå.
”Tragiskt”?
Reportern höjde inte ögonbrynen och formulerade en följdfråga i stil med: ”Hur menar du när du säger att det är tragiskt att du kan fortsätta att göra precis det du tycker är mest intressant, fast i ett framgångsrikt företag som betalar lön, i stället för i ett företag som alltid gått med förlust och inte betalar lön? Utan att passera arbetslöshetskassan? När det nya jobbet ligger så nära att du faktiskt inte ens måste flytta?”
Ja, eller något aningen klatschigare med samma andemening.
Men inget sådant. Den omtalade ”Saab-andan” har blivit så helig att de märkligaste påståenden passerar utan kommentarer.
Nu sägs det att kineserna, kanske, tar över Saab. Grattis, antar jag. Om affären inte faller ihop igen, för trehundrafjärde gången, har kineserna köpt sig en extremt framgångsrik organisation. Inte på att sälja bilar med förtjänst. Det har aldrig varit Saabs starka sida. Men ingen kan som Saab snärja västsvenskar i en sektliknande, blind lojalitet.
Kineserna kanske har sett något vi andra borde ha uppmärksammat tidigare: Saab är inte en industri, utan ett trossamfund. Bilarna är en oväsentlig slaggprodukt. Jag blir inte förvånad om de nya ägarna registrerar om företaget till kyrka. Det gäller, som det heter, att ägna sig åt sin ”kärnverksamhet”.