En skam för svensk politik
Upprepade bluffar om el och drivmedel
Tidöpartiernas fyra partiledare ser för det mesta belåtna ut.
Det borde de inte göra.
Deras upprepade klimatbluffar är en skam för svensk politik. Ren och skär skam.
Regeringens tre partier och deras stödtrupp Sverigedemokraterna gick till val på löften som var uppenbart omöjliga att infria. Det utgjorde inget hinder. De ångade på.
Partierna bluffade väljarna i rader av energifrågor. Men steg för steg hinner verkligheten ikapp dem.
Tål väljarna behandlingen? Det vet vi inte. Men svaret kan bli nej.
Elstödet till hushåll och företag är en lång Golgatavandring för regeringen och SD. Systemet skulle vara på plats 1 november och pengarna vara på kontot ”före jul”.
Det kan i bästa fall kallas för ett skämt. Ett dåligt skämt. I värsta fall en bluff. Men i så fall är den nu grundligt avslöjad.
Kort efter regeringsskiftet tvingades energiminister Ebba Busch (KD) meddela att det utlovade högkostnadsskyddet, enligt norsk modell, inte skulle bli av.
Stödet jobbades om och utbetalades i slutet av februari. Men väljarna hade inte förväntat sig en retroaktiv betalning, utan pengar för den här kalla vintern. Busch kom igen med ett nytt stöd, nu för två månader runt årsskiftet. Det betalas ut snart.
För företagen har det gått ännu trögare. Den första modellen övergavs helt. För det nya, i två delar, inleds ansökningstiden 20 respektive 30 maj. Ett halvår efter pengarna enligt vallöftet skulle vara utbetalt.
Kärnkraft var svaret på alla elproblem enligt M, KD, L och SD. Det yttrade sig bland annat i löftet att starta reaktorerna Ringhals 1 och 2 som lades ner 2019 och 2020.
Samtliga som kan någonting sade att det var omöjligt. Demonteringen hade gått för långt. Men regeringspartnerna stod på sig. Aggregaten skulle sparkas igång igen.
Busch medger nu att ”det ser mörkt ut”. En eufemism för nattsvart. Omöjligt.
Reduktionsplikten. Sedan 2018 måste drivmedelsbolagen blanda in bio- eller syntetiskt bränsle i bensin och diesel. I diesel är inblandningen 30,5 och i bensin 7,8 procent. Avsikten var att minska utsläppen av växthusgaser.
Inblandningen gör bränslet dyrare. Därför pausades den årliga ökningen under 2023. Skälet var kraftigt höjda priser på råolja.
I valet lovade SD att priset vid pump skulle sänkas med tio kronor. M och KD:s löften var lite blygsammare. Men Busch poserade huttrande på en mack för att understryka vikten av lägre priser.
Redan vallöftenas priser var overkliga. De var, ursäkta ordvalet, en ren och skär bluff.
För en vecka sedan meddelade de fyra styrandet partierna att de var ense om att sänka reduktionsplikten till sex procent från nästa år till och med valåret 2026.
Beslutet skulle sänka priset på diesel med 5:50 litern, påstod de. Bensinpriset påverkas marginellt. Omkring hälften av landets 5,1 miljoner personbilar drivs med bensin.
Men att påstå att dieselpriset kommer att sänkas med 5:50 vid årsskiftet är en bluff. För det första för att summan jämför hur det hade kunnat vara om frysningen av reduktionen i år aldrig ägt rum. Dels för att dieselpriset främst bestäms av världsmarknadspriset på råolja och på dollarkursen. Inte av riksdagen.
M, KD, L och SD har ingen aning om hur högt dieselpriset kommer att vara den 1 januari nästa år. De kan gissa. Men inte mer.
Skatten sänktes med en krona vid årsskiftet. Det var budgetens enskilt största satsning, sju miljarder. I verkligheten blev det 14 öre för en liter bensin och 41 öre för en liter diesel. Upp till sju kronor för 50 bensinmil. Spåren förskräcker.
Elbilar. Premien till dem som köper elbilar avskaffades med 48 timmars varsel. Det hade partierna inte lovat. Försäljningen av elbilar störtdök. Beslutet togs trots att Tidöpartierna entydigt lovat en storskalig satsning på elektrifiering. Även av transporter.
Man kan ha fel, javisst. Det är mänskligt. Men då ber man om ursäkt. Inte trampar på i dårskapen.
Men regeringen och SD:s energibluffar före valet måste ha varit medvetna, annars var okunskapen monumental. Vilket är värst, dumhet eller blå dunster?
Ett grundläggande förtroende för att de styrande inte försöker föra de styrda bakom ljuset är nödvändigt för ett stabilt samhälle. Om det eroderar är vi illa ute.
TRE SPANINGAR
- Express? Postnord säljer frimärken på nätet. De levereras med expressbrev. Min senaste beställning tog tolv dagar och expressbrevet skulle hämtas hos ett postombud. Senaste födelsedagskortet tog exakt fjorton dagar inom Stockholm. Vill Postnord ha kunder eller kanske inte?
- De turkiska valen i dag kan avgöra hur snabbt Sveriges Natoansökan behandlas av landet. Oppositionen är mer positiv än dagens makthavare. 600 ledamöter i parlamentet utses i dag. Om en presidentkandidat får mer än hälften av rösterna i dag är även det valet klart. Annars ny omgång 28 maj.
- Två av tre regeringspartier skulle inte komma in i riksdagen om det vore val i dag enligt Svensk väljaropinion i Sveriges radio. L skulle få 3,4 och KD 3,6 procent av rösterna. Totalt stöds regeringspartierna av 26,7 procent av väljarna just nu. Siffran för S är 37,3, drygt tio procent mer.
Gå med i vår opinionspanel
Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.