Stort gensvar efter 200 sekunders granskning av Verisure
Publicerad 2022-04-01
Otrygghet lönar sig och hemlarm med kameror är en synnerligen bra affär.
Nej, inte för kunderna. Men för de två största bolagen.
De omsätter över tre miljarder kronor. De växer snabbt och gör mycket stora vinster.
Den senaste tiden har vi på 200 sekunder granskat Verisure, som är störst, med 500 000 kunder.
Vi har avslöjat att personal tittat på nakenbilder från kunders hem. Vi har dokumenterat att larmoperatörerna får påslag på lönen om de begränsar antalet “fria” utryckningar. Och vi har haft kontakt med ett flertal brottsoffer vars larm inte fungerade alls när tjuvarna slog till.
Gensvaret har varit enormt. De två avsnitt av 200 sekunder vi producerat har tittarsiffror på 1,5 miljoner. Minst lika många har läst de texter vi publicerat.
Hundratals mejl
Vi har fått hundratals mejl från arga kunder. 38 tidigare och nuvarande anställda har hört av sig. Vi har pratat med 14 av dem, och kontrollerat deras uppgifter om anställning på företaget.
Här är några av deras berättelser inifrån Verisure:
Säljare: ”Vi fick två halvdagars utbildning när vi satt i ett klassrum. Sedan skulle vi ut och sätta upp larm. Det är klart att det blir många fel. Jag har varit hos folk där det brunnit och larmet inte utlösts… VD:n säger att det bara är 20 larm per år som inte fungerat i hela Sverige. Men under det år jag jobbade där träffade jag säkert 40 personer vars larm inte hade fungerat.
Tekniker: ”Jag gjorde rutinkontroller på larm. Det var något fel på vart tredje larm. Ibland mindre fel. Ibland var hela larmen döda. På ett ställe satt detektorerna upp och ner.”
Installatör: ”Vi skulle säga att kamerorna och sensorerna läser av husdjurens kroppsvikt och rörelser. Men i själva verket stängde man av avläsningen från golvytan och cirka 1,5 meter uppåt. Så om man kryper på golvet utlöser inte larmet.”
Säljare: ”Skit i reglerna, bara sälj så är vi nöjda, det är vad man får till sig som anställd. Du säljer på kunden detektorer till kalla utrymmen, även om du vet att de inte kommer att fungera på vintern.”
Säkerhetsexpert: ”De trycker på att man ska spela på att folk är rädda. Vi ska alltid spela på den här rädslan att om det brinner i ditt barns sovrum, du skulle vilja veta om det.”
Tidigare anställd: ”En kund hade haft ett larm i ett och ett halvt år, det hade inte fungerat överhuvudtaget. Simkortet var terminerat så det hade ingen uppkoppling, men det gick fortfarande att larma av och på lokalt. Då sa vi att vi kan uppgradera dig till nyare modeller utan kostnad. Cheferna sa att vi under inga omständigheter kan förmedla att det är fel, utan att vi ska lösa det utan att berätta för kunderna.”
Kunderna betalar dyrt
200 sekunder har också fått många mejl om det andra stora hemlarmsföretaget, Sector Alarm, vars affärsidé liknar Verisures. Vi har dock inte granskat det företaget.
Båda installerar i alla fall kameror i kundernas hem för att kunna tillämpa så kallad kameraverifiering, vilket i praktiken betyder att om larmet går så ska larmoperatören också se något misstänkt i kameran för att skicka ut väktare.
Verisure hävdar att kamerorna ökar säkerheten.
I själva verket fungerar policyn med kameraverifiering som ett sätt för Verisure att slippa skicka ut väktare på – som det heter i reklamen – “fria utryckningar”.
Verisures kameror medför dessutom uppenbara integritetsproblem. Med de nyare kamerorna kan kunden själv se bilder och video i sin mobiltelefon. Men det går via Verisures servrar, vilket gör det tekniskt möjligt för anställda att göra samma sak.
Verisures kunder betalar dyrt för installationen av hårdvara. Sedan får de betala månadshyra för varje enskild enhet. Apparaterna förblir i Verisures ägo i fem år. Men det går inte att byta larmoperatör.
Den som själv äger sin egen larmutrustning kan när som helst byta och koppla upp sig till valfri larmoperatör.
Utan att vara allt för konspiratoriskt lagd skulle man kunna dra en slutsats om Verisure:
Det är ett säljbolag, snarare än ett säkerhetsbolag.