Johan Pehrson är som sämst på Tiktok
Johan Pehrsons relation till varmkorv.
Krocken mellan det nya och gamla medielandskapet är inte alltid vacker.
Det visar sig med smärtsam tydlighet när politikerna ska engagera unga väljarna på Tiktok.
Tiktok med sina kopplingar till den kinesiska staten är ett kontroversiellt media i Sverige. Många myndigheter och nyhetsredaktioner förbjuder sina medarbetare att ha Tik Tok på sina mobiler. Kanske är det därför som politikerna som gett sig ut på denna ungdomliga plattform fått härja fritt.
Enligt Ungdomsbarometern tar de flesta ungdomar del av nyheter via Tiktok. Det är enligt deras mätningar också den största vattendelaren mellan unga och vuxnas mediekonsumtion.
Att de politiska partierna vill nå unga är inte konstigt. Utöver att unga vuxna också är väljare så finns känslan av framtidstro och återväxt i att ha starkt stöd hos de unga väljarna. Kristdemokraterna gjorde ett uselt riksdagsval men söker tröst i att det gick bra för partiet i skolvalet, ett val som ju inte betyder någonting alls egentligen förutom känslan av att det finns en återväxt av kristdemokrater.
Unga blir inte politiker
De politiska ungdomsförbunden har också haft det kämpigt det senaste decenniet, med sjunkande medlemstal och svårt att få unga att engagera sig politiskt. Efter valet kom det isande kritik från Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, mot moderpartiet. De menade att sossarna var för tråkiga och träiga och att det var svårt att sälja in partiet till unga människor.
Socialdemokraterna har tappat stort bland de unga väljarna de senaste tjugo åren.
Så visst ska politiker finnas på Tiktok där de unga finns, men hur kan de förvänta sig att unga ska ta dem på allvar när de inte tar sig själva på allvar?
För vilken ung person tänker Liberalerna att de ska engagera med klipp om partiledaren Johan Pehrsons relation till varmkorv? Pehrson är arbetsmarknadsminister – tänker de att frågan om en fungerande arbetsmarknad och möjligheterna till ett första jobb är för tråkigt för unga vuxna?
Det måste inte vara tråkigt för att det är politik
Johan Pehrson hamnar i återkommande blåsväder för sina slängiga kommentarer i sociala medier, men för den som följer honom på Tiktok är det en kavalkad av betydelselöst innehåll.
Det är svårt när det gamla och det nya möts som det gör på sociala medier. Johan Pehrson är inte den enda partiledaren på Tiktok. Magdalena Andersson och hennes stab gör sitt bästa för att förstå sig på vad ungdomarna vill ha på Tiktok. En vild gissning kanske, men korta klipp från dammiga debatter och gammelmedia är inte heller en publikfriare.
För partierna finns det en fördel med sociala medier. De kontrollerar själv sitt budskap utan att journalister ifrågasätter fakta eller gör en nyhetsvärdering av vad som är relevant att publicera. På sociala medier kan allt gå ut, ofiltrerat. På Tiktok kan det politiska budskapet också paketeras i slagkraftiga klipp med musik och dans. Det politiska budskapet blir underhållning.
Allt färre röstar
Politiken bygger på förtroende och väljarna ger sitt mandat till politiken att styra landet genom de allmänna valen. I valet i höstas sjönk valdeltagandet med tre procentenheter till 84,2 procent. Det är fortfarande högt men ett sjunkande valdeltagande är en dålig trend.
I valet 2026 kommer förstagångsväljarna tillhöra en generation som växt upp på Tiktok och fått mycket av sin politiska kommunikation där. Det kommer behövas mer än att Johan Pehrson älskar varmkorv för att få dem till valurnorna.