Uteliggarlakan för 700 spänn – på året kallaste dag
Att på årets kallaste dag lansera designade uteliggarlakan för 700 spänn är inte bara dålig tajming.
Det är dåligt omdöme, minst sagt.
Lyxvaruhuset NK:s bäddset värmer ju knappast alla de tusentals fattiga och frusna på gatan där ute.
Enligt Socialstyrelsen har hemlösheten ökat katastrofalt i Sverige de senaste åren. Sedan 2007 har nästan 2000 barn vräkts från sina hem. Medan temperaturen sjönk ner mot tjugo minusgrader i fredags kväll tvingades hundratals människor
i Stockholm att söka skydd undan kylan i trappuppgångar och källarförråd.
Att en trendexpert vill öka medvetenheten om detta är förstås fint och bra. Speciellt eftersom våra politiker verkar blunda för situationen.
Men hur hjälper ännu mer onödiga designprylar samhällets utstötta?
En del av överskottet vid försäljningen av örngotten sägs gå till hjälporganisationer. Vilka då? Och varför inte skänka hela summan?
Designprylarna på NK sätter snarare fingret på problemet med välgörenheten. Det är ju något som rika bara ägnar sig åt när andan faller på, när det roar dem. Till exempel under en shoppingrunda, mellan hyllan med kristallglas och saluhallen där man inhandlar sin gåslever för kvällen.
Man får plötsligt för sig att man vill ”bidra” till samhället, och köper sig ett dyrt, specialdesignat täcke.
När man sedan kryper ner under sitt dunbolster där hemma, kan man ju alltid ägna en tanke åt de hemlösa.