Madsen försöker visa sin känsliga sida när rätten får se halshuggning på film
KÖPENHAMN. Han är känslig och vill inte se på filmen – Peter Madsen.
Den tecknade kvinnan dansar på filmen, dansar och dansar, och sedan är hon naken, och sedan får hon halsen avskuren – och Peter Madsen förklarar att han tittat på sådana filmer mycket sällan.
Å andra sidan, säger han, kan man finna allt möjligt i hans dator, han är en man som är nyfiken på allt – Peter Madsen säger att de diskuterade astrofysik också i hans verkstad, han minns så mycket men kan inte erinra sig när han hade den "autoerotik" som resulterade i sperma i hans kalsonger.
Var det natten innan han for ut med havet med den svenska journalisten Kim Wall? Den natt han klockan 00.35 gick ut på nätet och knappade in sökorden "beheading girl agony" – halshuggning flicka ångest – eller var det när han besökte en vanlig porrsajt, som hans försvarsadvokat hävdar? Eller när han var med Kim Wall nere i ubåten?
Han tittar ner i bordet när åklagaren visar nästa film. Den filmen får inte åhörarna i rätten se. Den visar en kvinna som får halsen avskuren.
Han ser ner i bordet – Peter Madsen.
Åklagaren tycks inte ha förstått vad han sa redan förra gången. Han är känslig. Han blir inte sexuellt berörd av att se filmer där kvinnor får halsen avskuren i verkliga livet eller som tecknade figurer.
Som den andra animerade filmen åklagaren också låter visa. Där är kvinnorna spetsade på pålar och sedan halshuggs en av dem.
Han sa ju förra gången att han blir bara emotionellt berörd av sådana filmer. Emotionellt, inte sexuellt. Det blir han även när han ser Martin Luther Kings historiska tal "I have a dream", jag har en dröm, som handlade om de svartas kamp för rättvisa i Amerika. Även då blir han emotionellt berörd – Peter Madsen.
Så denna gång, andra dagen i rättegången mot den misstänkte styckmördaren, säger han om filmerna:
– Det är mycket, mycket förfärligt.
Och så är det ju de där sju texterna om att spetsa kvinnor på pålar som polisens tekniker funnit i Madsens dator, men där slår han ifrån sig. Om han under morgonen varit hopkurad och pressad, han har ömsom suttit på sina händer, ömsom knutit den framför sig, hans röst var till en början svag eller kanske rättare trevande, blir han nu järvare. Han frågar om åklagaren kan bevisa att han inte har texter av den typen hemma i sin dator, en fråga som är obegriplig i sin fräckhet och meningslöshet.
Kanske är frågan bara ett misstag, han halkade tillfälligt på orden, Madsen, och sedan säger han som förklaring till filmerna:
– När jag sett detta har jag identifierat mig med den svaga parten.
Han säger så mycket. Han säger att filmen med de spetsade kvinnorna kan förklaras av hans intresse för historia. Förebilden till greve Dracula behandlade sina fiender så.
– Jag är mycket intresserad av historiska stridsplan. Det betyder inte att jag onanerar över en Spitfire.
Så talar Peter Madsen och jag tänker på andra män jag sett, män tagit makt över kvinnor som omöjligt kunnat försvara sig. Knutbypastorn Helge Fossmo. Österrikaren Josef Fritzl som höll sin dotter i källaren som sexslav.
De har alla haft ett behov av att visa sina känsliga och rekorderliga sidor.
Fossmo grät i rätten.
Josef Fritzl gaskade upp sig när han redogjorde för sina ekonomiska förhållanden: han var minsann en karl med god inkomst och ordnade förhållanden.
Peter Madsen – han berättar hur han slår huvudet i cellväggen och hur han ber vakterna dra åt handklovarna hårdare när han förs genom häktets gångar till rättssalen. En munk i en cell.
En lidande man som hamnat i en "sinnessjuk situation".
– Hur kan du överhuvudtaget fråga, säger Peter Madsen när han tycker att åklagaren ställer en oförskämd fråga om vad han gjorde med Kim Wall.
– Jag har aldrig varit våldsam mot någon människa, säger Peter Madsen.
Hela dagen är benen korsade under stolens säte. Hela tiden rör sig den vänstra foten i en nervös spasm.
Rättegången fortsätter under torsdagen.