SAS halverar värdet på Eurobonuspoäng
Uppdaterad 2019-05-22 | Publicerad 2019-01-16
Antalet intjänade poäng på SAS lojalitetsprogram Eurobonus har minskat kraftigt i intjäningsvärde.
Detta betyder bland annat att det blir svårare att spara ihop till bonusresor.
Ann-Christin Friberg har varit Eurobonus-medlem i snart 30 år, men funderar nu på att överge SAS.
– Det tar emot att byta, säger hon.
I oktober ändrades poängsystemet på SAS bonusprogram Eurobonus vilket bland annat innebär att flera ekonomibiljetter får lägre intjäningspoäng och gör det svårare för kunder att tjäna ihop till bonusresor.
Tidigare har systemet inneburit att desto dyrare biljett du har köpt, desto fler poäng har du tjänat. Samtidigt har SAS infört flera ekonomiklasser genom åren, och det är framför allt på de lägsta klasserna ”Go” och ”Go light” som poängen minskar betydligt.
Enligt SAS har man gjort ändringarna för att systemet ska passa resenärerna på ett bättre sätt.
Men trogna SAS- och Eurobonus-kunden Ann-Christin Friberg, 70, från Lund överväger nu att börja flyga med andra bolag.
Tidigare har hon och maken Bengt tagit en omväg via Stockholm när de ska besöka ena sonen i Los Angeles bara för att få resa med SAS. Nu känns det inte riktigt värt det längre, berättar hon.
”Tar emot”
Tidigare tjänade Ann-Christin och Bengt 4750 eurobonuspoäng på en enkel resa i ekonomi. I dag blir det bara halva summan: 2640 om de bokar klassen "SAS Go Smart" enkel väg.
– Om man som vi bor i Skåne är det egentligen lättare och billigare att flyga direkt till Los Angeles från Köpenhamn med Norwegian istället för att ta omvägen via Stockholm för att flyga med SAS.
Hon säger dock att det är tråkigt att behöva byta flygbolag efter alla år med SAS.
– Jag har varit medlem i Eurobonus sedan 1992 på alla nivåer så det har tagit emot att byta. Men nu när de ändrat sina regler funderar vi på att flyga från Köpenhamn istället.
”Tror kunderna förstår”
Freja Annamatz, kommunikationsansvarig på SAS, säger att de ändrar sitt bonussystem i linje med hur många andra flygbolag gör.
– Jag vill poängtera att vi inte har försämrat resenärernas chanser att kvalificera sig till en högre nivå. Antalet flygningar för att nå silver och guld är fortfarande detsamma, säger hon.
Annamatz säger att kunder ändå tjänar de flesta av sina poäng när de tillexempel handlar med kreditkort snarare än på flygningar.
– Jag tror att många har förståelse för att poängnivån på de allra billigaste biljetterna justeras. Det är i linje med många andra flygbolags lojalitetsprogram. Vi har gjort systemet enklare och mer transparent.