Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nya flygskatten kan leda till färre långdistansavgångar

Uppdaterad 2018-08-09 | Publicerad 2018-03-16

SAS hotar att flytta långdistans-avgångar till Köpenhamn.

En tripp till New York för några tusenlappar? Eller varför inte en weekend i Berlin för några hundralappar?
Vi har vant oss vid att flyga billigt i Sverige, men den 1 april införs en ny flygskatt.
Det har fått SAS att hota med flyttade avgångar.

I Sverige har vi ingen skatt på jetbränsle och flyget är ett av få transportslag som inte betalar något för sina klimatstörande utsläpp (kommersiell båttrafik är till viss del också undantagen). Det har lett till att vi är ett av världens tio billigaste flygländer. Det visar en sammanställning som flygsökmotorn Kiwi gjort.

Sverige ligger på ett snittpris för att flyga i och från landet på drygt 7 euro per 10 mil. Det kan jämföras med ett snittpris på drygt 44 euro i Finland. Svenskars resande till långväga destinationer har ökat med 130 procent sen 1990, rapporterar SVT.

Dyrare resor

Den 1 april får Sverige en ny nationell flygskatt. Ju längre bort man flyger desto dyrare blir det. Flygresor inom Europa blir 60 kronor dyrare, till länder utanför EU blir skatten 250 kronor och längre resor blir 400 kronor dyrare.

Regeringen hoppas att de ökade priserna kommer få svenskarna att flyga mindre till långväga destinationer.

Skatten kan bara tas ut vid start från en svensk flygplats. Det har lett till att SAS har hotat med att flytta avgångar på sina långväga destinationer till Köpenhamn.

– Vi ser hela tiden över vårt linjenät. Vi flyger ut från Skandinavien från både Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Vi tittar på var flest passagerare flyger och var det är mest lönsamt. Vi tittar på avgifter och skatter när vi öppnar nya linjer och som ett resultat av detta så kan vi lägga långlinjer i Köpenhamn och Oslo istället, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS, till Aftonbladet.