Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Marcus Ericsson: ”Jag är livrädd”

Publicerad 2020-06-06

I natt startar IndyCar med två svenskar i en bubbla.

– Jag är livrädd för att få någon smitta, säger Marcus Ericsson.

IndyCar har byggt en artificiell värld för att kunna genomföra premiären på Texas Motor Speedway natten till i morgon. Förarna har levt isolerade sedan i mars, de har inte kunnat besöka fabrik och inte kunnat genomföra några tester. Istället har de tränat körning med hjälp av virtuell online-racing.

– De har varit bättre än ingenting, jag upplever att jag har fått bra kontakt med min ingenjör och spotter. Dessutom har jag ett bra självförtroende med mig till ovalracingen, men det går inte att jämföra med vanlig racing, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist inför premiären 2019.

Han bytte team inför årets säsong, till Chip Ganassi Racing och inför premiären har han suttit i bilen en gång. Då träffade han enbart sin förstemekaniker, efter det att de andra anställda på lämnat garaget.

– Problemet är att man är så jäkla försiktig med allt, jag har levt i lägenheten i tio veckor och bara haft möten online. Vi kommer att testas för covid-19 innan vi sätter oss på planet för att flyga till banan och jag är livrädd för att få någon smitta innan dess.

Träning, kval och race på en dag

För att kunna starta säsongen har har Indycar valt att genomföra träning, kval och premiär under en dag. Förarna startar resan ungefär klockan 05.00 på morgonen, testas för covid-19 innan de går på planet för att flygas till Texas. Väl på plats hålls teamen separerade från varandra, förarna separeras i möjligaste mån från sina team och det är obligatoriskt med ansiktsmask. Efter tävlingen flyger alla tillbaka hem till Indianapolis igen. Det innebär att det blir 24 mycket pressade timmar.

– Alla är väldigt medvetna om hur situationen i samhället ser ut och vad premiären innebär för mästerskapet, säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

– Jag vill tävla igen och jag gör allt jag kan för att lyckas med det. Jag har inte haft ett sådant långt uppehåll sedan jag började med go-kart som åttaåring. Samtidigt är jag mycket väl medveten om att även om jag gör allt jag kan så finns inga garantier för någonting, vi får ta detta vecka för vecka i år.

Hur hanterar du som förare en sådan dag?

– Det är en enorm utmaning, inte bara för att det är en extrem bana, snabb och med bankade kurvor utan för att det är en enorm mental prövning Det krävs att vi är i fysisk form för att orka, men också mentalt för att klara av att genomföra allt med resor, träning och tävling en hel dag. Det blir en balansgång för att inte köra för mycket på säkerhet, men inte heller vara för överladdad och ta för stora risker. Det finns en gräns för allt och detta blir en enorm utmaning för psyket att inte gå över den.

Ericsson erbjöd själv sina tjänster

Efter fem säsonger i den nedre halvan av Formel 1 bytte Ericsson till Indycar inför säsongen 2019. Han tävlade för Arrow Schmidt Peterson, men när F1-teamet McLaren efter halva säsongen visade intresse för att ta över SMP insåg svensken att hans dagar i teamet var räknade.

Han förstod att om han inte själv tog tag i situationen var risken stor att han skulle stå utan förarplats 2020.

– Även om ingen sa någonting rakt ut förstod jag att de ville starta om med ett blankt papper på förarsidan, berättar 29-årige Ericsson.

– Jag insåg att jag behövde ett nytt team och eftersom jag ville vara kvar i IndyCar scannade jag av marknaden.

Han tog saken i egna händer, letade bland sina kontakter i telefonen och ringde själv upp, team för team.

– Jag är en vanlig Svensson, en arbetargrabb från Kumla och har aldrig fått något gratis. Jag har slitit för att få i hop sponsorer under hela min karriär. För mig är det inget konstigt att jobba hårt för att lyckas, förklarar han.

– Det var lite roligt att ringa också, många blev väldigt förvånade över att det var jag som ringde och inte en manager.

Drömt om toppteam 2020 har han chansen

Ericsson fick snabbt bra kontakt med Chip Ganassi Racing, ett toppteam där Felix Rosenqvist och Scott Dixon delat på föraruppdraget 2019, men som letade efter möjligheten att utöka teamet till tre bilar.

– Ända sedan jag kom till F1 2014 har jag drömt om att få tävla för ett toppteam, ett team där de också förväntar sig att du ska leverera. Nu får jag äntligen göra det. Jag vet att jag har kapaciteten, jag har erfarenheten av att ta en pallplats i IndyCar och målsättningen är att vinna minst ett race 2020.

Den första chansen har han på ovalen Texas Motor Speedway, natten till söndag.

Så följer du premiären av IndyCar 2020

6 juni:

Träning kl 19.40

Kval kl 23.00

7 juni:

Racestart ca kl 02.00

Viaplay eller Viasat Motor