Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Garpenlöv: Julklappstips till alla klubbar: Jobba med media

Ett telefonsamtal. Ett möte Några provtexter – sedan var jag på andra sidan.

Nu var jag en journalist på Nordens största mediehus.

Livet kan ta oanade vägar.

När jag växte upp så var inte skolan nummer ett, utan ett ont måste.

Mina tuffaste ämnen var just de humanistiska och de med språk i synnerhet. Jag har ingen diagnos vad jag vet, men jag har fått kämpa.

Nu skriver jag krönikor i Aftonbladet och jag tackar word för allt just nu.

Efter att jag nu börjat fått insyn hur ”den andra sidan jobbar” börjar jag förstå och uppskatta medias jobb mer än jag gjort förut.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag många gånger för mig själv sagt både det ena och det andra om sportjournalister när jag själv var aktiv.

Hur kan de skriva så?

Han har ju aldrig spelat själv – vad kan han?

Varför är kvällstidningsjournalister alltid så ­ jävla negativa och varför skriver de inte mer positivt?

Då har jag inte förstått att sportjournalister ­lever i ett arbetsklimat precis som hockeyspelare gör.

Det är en tävling varje dag.

Alla sportjournalister vill veta mest eller nysta fram en nyhet och sedan lägga ut den först.

Skriva och uttrycka sig bäst.

Ha mest information (ni ska veta att journalisterna vet allt) och samtidigt ha ett bra förhållande till den sport, och dess utövare, man skriver om.

Det är ett jobb, livsstil, man har och lever med 24 timmar om dygnet.

Med det sagt så undrar jag varför inte klubbarna, i det här fallet ishockeyn, inte tar media på ett större allvar och att man försöker nyttja/utnyttja media till sin fördel.

Att klubbarna börjar jobba med dem i stället för emot dem.

Tyvärr är min uppfattning att svensk ishockey ser media mer som en fiende i stället för en partner.

Fotbollen – ett skräckexempel

Lagen eller klubbarna kommer aldrig kunna kontrollera vad som skrivs i tidningarna, men med en bättre relation och förståelse kommer det förmodligen bli mer korrekta och positiva artiklar.

Med en kunnig och ambitiös pressansvarig skulle man kunna lyfta fram både laget och spelare för att marknadsföra och sälja sporten - klubben och spelaren på ett bättre sätt.

Att man är villig och förstår den kraft och möjlighet som finns i media, och i de sociala medier som nu är en vardag i dagens samhälle.

När jag tittar runt bland elit­­serielagen och de allsvenska lagen och ser vilka man har som pressansvariga så är det alldeles för många som inte har förstått vikten av samarbetet med media.

Synd.

Jättesynd.

Nu tycker jag att ishockeyn är bra jämfört med till exempel fotbollen som är ett skräckexempel på hur man inte ska vara.

Det man inte får glömma bort är att alla fans vill ha information om sitt lag.

Man vill läsa vad som händer i laget, hur man spelar men också om personerna bakom alla skydden.

Det skapar ett intresse och engagemang hos supportrarna.

Det blir diskussioner på arbetsplatser och i hem som leder till en passion för sitt lag.

Den kraften som finns hos en engagerad hemmapublik som sen lyfter fram sitt lag i hemmaborgen är svår att beskriva.

Men otroligt skön att uppleva.

Alla klubbar ska ha en plan

Min uppmaning till alla föreningar och lag i elitserien och hockeyallsvenskan är att ta den här frågan på största allvar och se till att ha en plan hur ni bemöter media för föreningens bästa.

Till sist så har jag nu förmånen att kunna berätta, och i vissa fall påverka, hur jag ser på svensk ishockey och framför allt elitserien.

Det finns inget ­facit med rätt eller fel, man kan se det från olika håll och tycka tänka som man vill.

Jag har min syn på saker och ting och ska därför fortsättningsvis försöka förmedla det till er varje tors- dag.

God jul och gott nytt år.