Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Matteus

Björgen kan bli av med OS-guldet

Publicerad 2014-02-10

IOK kan straffa den norska guldhjältinnan

Prispallen på damernas skiathlon.

SOTJI/STOCKHOLM. Marit Björgen kan i värsta fall bli av med guldmedaljen hon tog i vinter-OS under lördagen.
Norskan har ställt upp i otillåten reklam, enligt IOK:s Gerhard Heiberg.

– Vi har klara regler och det vet alla om, säger han till NRK.

Superstjärnan Marit Björgen tog som bekant guld på damernas 15 kilometer skiathlon under lördagen.

Men den medaljen kan hon eventuellt fråntas – om hon fortsätter att ställa upp i reklamkampanjer.

"Kan bli den yttersta konsekvensen"

– Den värsta konsekvensen är att utövaren kan bli av med sin medalj, säger IOK:s marknadsdirektör Gerhard Heiberg till NRK.

I dagsläget är det dock inte troligt att Björgen mister sitt guld – något som i så fall skulle förvandlat Charlotte Kallas silver till ett guld.

– Inte efter det som har hänt nu. Men om det fortsätter och utvidgas till att bli mer och mer kan den yttersta konsekvensen bli att hon mister medaljen, säger Heiberg.

"Är förfärligt"

Björgen används i en reklamkampanj för krokar till skidor, som gjorts av norska Ludo. Filmen har bland annat visats på Facebook.

Eftersom Ludo inte sponsrar den nationella olympiska kommittén, får inte utövarna medverka i den typen av marknadsföring, menar IOK.

– Det är förfärligt att de (Ludo) tar chansen när det vet vilka konsekvenser detta kan medföra, säger Heiberg.

Heiberg tror att Björgen kan ha varit omedveten om hennes delaktighet i reklamen.

– Ja. Men hon bör veta vem som använder henne till vad. Jag klandrar först och främst firman som tagit sig dessa friheter, säger Heiberg till norska TV2.

Norska förbundet förbannade

Norska skidförbundet har reagerat kraftigt på att Ludo använder Björgen i sina reklamkampanjer.

– Det kommer innebära konsekvenser för dem som missbrukar våra utövare, säger norska skidförbundets kommersiella ledare, Bernt Halvard Olderskog till NRK.

Ludos ägare, Idar Vollvik, tar kritiken med ro.

– Den bilden har legat på vår sida i två år. Vi har 30 000 produkter och jag har inte översikt över alla annonser, säger Vollvik till NRK.

Följ ämnen i artikeln