Felix Rosenqvist om det vågade beslutet inför IndyCar 2021
Publicerad 2021-04-11
Han gjorde succé som årets nykomling. Följde upp med en seger – men med en sämre säsong och valde att lämna mästarteamet.
Allt för att nå framgång.
– Fjolåret var det tyngsta i min karriär, säger Felix Rosenqvist.
– Nu är jag redo att slå tillbaka.
Samtidigt som Scott Dixon körde in sin sjätte titel i Indycar kunde hans teamkollega Felix Rosenqvist se tillbaka på ett år som var betydligt tyngre. Visserligen hade han tagit den första svenska segern i NTT IndyCar Series på 18 år, men säsongen var allt annat än bra.
Årets rookie 2019 nådde inte ens topp tio under sitt andra år i mästerskapet.
– Det var en besvikelse, absolut. Mina egna förväntningar var betydligt högre än så. Jag är glad att jag tog den där vinsten, det var det enda positiva förra året, säger 28-åringen från Småland.
Efter två säsonger valde han att avsluta samarbetet med Chip Ganassi Raccing. Teamet som är ett av de mest framgångsrika i det amerikanska formelbilsmästerskapet kändes inte längre rätt.
– Man får inte gå ner sig efter en sådan säsong, men när saker inte fungerar måste man göra förändringar hos sig själv och jag känner att jag har gjort det. Nu sitter jag i en bra position och har en spännande satsning inför framtiden, förklarar han.
Felix lämnar Ganassi för McLaren
Han lämnade mästaren Scott Dixon, kompisen Marcus Ericsson och ett mästarteam som till nästa år har fyra bilar för tvåbilsteamet Arrow McLaren SP. Där blir han kollega med Pat O´Ward som slutade fyra i mästerskapet 2020.
– Det är bra att vi är två förare som jobbar tajt. Så var det hos Ganassi under mitt första år också, innan Marcus kom, säger Felix.
– När man har två bilar ligger allt fokus där, det är ingen som måste stå tillbaka för att man måste plocka runt personal. Är de två bilar får de all uppmärksamhet, men med tre eller fyra bilar i ett team tappar man fokus, det är oundvikligt.
•Var antalet bilar en anledning till att du lämnade Ganassi?
– Jag baserar mina beslut på flera saker, jag tycker att detta är en kul utmaning. Det var inget fel på situationen i fjol, Marcus, jag och Scott fungerade enligt plan, det faktum att de utökar till en fjärde bil tyckte jag inte var jättebra, säger han.
– För mig är detta en nystart, jag går från Ganassi som har alla verktyg för att leverera till ett nytt team som har ambitionen att bli en utmanare i toppen. Nu får jag vara involverad på ett annat sätt. Vända på varje sten för att nå framgång, det är i positivt.
Premiär för NTT IndyCar Series 2021
Han valde Arrow McLaren SP, grunden i teamet är Schmidt Peterson Motorsports som funnits i sporten i tjugo år. Det har sedan förra året ett tekniskt samarbete med det brittiska racingsteamet McLaren som även tävlar i Formel 1.
– De har löst det på ett smart sätt, vi försöker inte vara ett F1-team för IndyCar är en helt annan utmaning. F1 handlar om pengar, ha många ingenjörer och om att konstruera en bil. I IndyCar kan du inte köpa dig framgång, här är utmaningen att förstå den produkt vi alla har, säger Felix Rosenqvist.
– Det är inte pengarna som avgör, det är kunskapen och nu är det upp till bevis.
Säsongen startar om en vecka.
Annas Motor - veckans snackisar 10 april 2021
Pole position
Oavsett vilket bil han rattar är han en vinnare. Tre VM-titlar i rallycross, mästare i STCC och nu inledde han och Molly Taylor med en seger i den intensiva premiären av Extreme E.
2) Johann Zarco
Två andraplatser på lika många lopp i MotoGP ger honom ledningen i VM. Återigen bjuder roadracingens kungaklass på olika segrare och spännande race.
3) Felix Rosenqvist
Från Chip Ganassi Racing till McLaren. Är detta rätt matchning för svensken som drömmer om att ta fler segrar? Marcus Ericsson är kvar hos Ganassi. Säsongsstart om en vecka.
4) Red Bull
I F1-premiären utmanade Max Verstappen Lewis Hamilton och till nästa veckas tävling på Imola ryktas det nu om att Red Bull har spektakulära uppdateringar, bland annat när det gäller bakre hjulupphängningen.
5) Sprintrace
Det pratas om tre korta lördagsrace för F1 i år. De ska ge tre, två respektive ett poäng till topp tre. Men teamen är inte helt nöjda, de vill ha kompensation för de extra kostnader som uppstår eftersom de anser att påfrestningen på materialet är större under tävling än den träningstid som har strukits. Premiären planeras till Storbritanniens GP.
6) Nico Hülkenberg
Inhoppare hos Racing Point i F1 i fjol, nu är han bekräftad som reservförare för Aston Martin.
– Det är fantastiskt att jag hart ett kontrakt redan, i fjol hade jag inte så mycket tid på mig innan jag fick hoppa in i bilen, säger tysken.
7) Linus Lindqvist
Nästa helg startar även Indy Lights med svenskhoppet Linus Lundqvist. Svensken vann amerikanska Formel 3 förra året och var näst snabbast i det officiella testet tidigare i veckan. Ett stipendium gör att segraren i mästerskapet får chansen i IndyCar 2022. Blir det tre svenskar nästa år?
8) Sebastian Vettel
Vad gjorde den förre världsmästaren när F1 stod stilla våren 2020? Han praktiserade på ett ekologiskt lantbruk.
9) Kevin Benavides
Han vann Rally Dakar med Honda. Nu byter han till KTM
10) Santino Ferrucci
Amerikanen har inget vidare rykte, men han återvänder ändå till IndyCar för Indy 500 tillsammans med Rahal Letterman Lanigan Racing.
Motorstopp
Värmland
Rally Sweden flyttar, från och med 2022 lämnar tävlingen Värmland vilket blir en tungt turisttapp för regionen. Nästa år blir Umeå basen för Sveriges VM-rally. Det finns dock inte avtal med WRC efter 2022, men parterna förhandlar om en förlängning.