Verstappen varnar Red Bull Racing
Publicerad 2024-10-04
Tre nyckelpersoner har lämnat Red Bull på kort tid. Det får Jos Verstappen, pappa till Max Verstappen, att reagera.
– Jag sa ju att det skulle explodera.
Max Verstappen leder VM i Formel 1, men han har inte vunnit sedan i juni och övertaget minskar, samtidigt växer frustrationen inom Red Bull Racing där nu flera ledande personer har lämnat in sin avskedsansökan.
Det inleddes på senvintern när stallchefen Christian Horner anklagades för opassande beteende mot en anställd, han friades från alla misstankar vid en internutredning, men under våren växte oron sig stark inom stallet.
Osämjan mellan Horner och motorsportkonsult Dr Helmut Marko, samt familjen Verstappen blev synlig även för utomstående.
– Så kan det inte fortsätta. Det kommer att explodera, sa Jos Verstappen i våras.
Ett par veckor senare sade stjärndesignern Adrian Newey upp sig efter mer än 15 år i teamet. Han har nu gjort klart med Aston Martin. I augusti stod det klart att sportchefen Jonathan Wheatley, som också har varit med och vunnit samtliga VM-titlar, lämnar Red Bull för att bli stallchef hos Audi.
Nu avslutar även den erfarna chefsstrategen Will Courtenay sitt samarbete med det österrikiska teamet. Han blir sportdirektör hos McLaren.
– Det var precis det som jag varnade för. Stallet säger bara ”Äh det gör ingenting, vi har en annan person som tar den uppgiften” men det är för många människor det handlar om, säger Jos Verstappen till motorsport.com.
– Och sedan får Max frågor om det. Det som händer där just nu är helt enkelt inte bra.
Verstappen fortsätter med att kritisera Christian Horner:
– Han förskönar alltid allt.
Nyheter kring F1 2025 och framöver
Det blir inget rookierace i Abu Dhabi. F1 föreslog att man skulle arrangera ett sprintrace för rookies i samband med säsongsfinalen och den punkten togs även upp av F1-kommissionen när de träffades i Race Bulls lokaler i Italien tidigare i veckan.
Men förslaget måste pausas. I alla fall i år.
Även om det fanns ett intresse så anser stallen att det varken finns tid eller möjligheter för organisationen att genomföra det under 2024. Diskussionen ska däremot fortsätta för ett möjligt införande 2025.
Under mötet diskuterades även de nya reglerna för 2026. Det står klart att det sportsliga regelverket ska ”genomarbetas ordentligt” för att ”förenkla strukturen”.
Inför 2026 ska det också genomföras nio testdagar (tre gånger tre), inte totalt tre som det är inför 2025. Detta för att hantera utmaningarna med det nya motorerna.
Det genomfördes också förändringar i det tekniska regelverket för 2026 inom områden som prestanda, aerodynamik och säkerhet.
Nästa steg i processen är att FIA:s världsråd godkänner ändringarna vid sitt möte den 17 oktober.