Johan Kristoffersson - med fossilfritt bränsle mot historisk VM-titel
Publicerad 2024-11-09 08.15
När konkurrenterna valde eldrift gick Johan Kristoffersson och KMS en helt annan väg. Mot en förbränningsmotor med fossilfritt bränsle.
På i morgon kan han säkra sin sjunde VM-titel.
– Årets säsong har nog varit min största utmaning någonsin, säger han.
Kristoffersson har en ganska okonventionell väg till rallycross, den har gått via längdskidor, banracing och rally. Nu är han snart 36 år och har återigen skapat sig ett perfekt läge inför en VM-final i rallycross. Inför dubbelhelgen i Turkiet har han 46 poäng tillgodo på VM-tvåan, landsmannen Kevin Hansen.
Men vägen mot ännu en titel har varit allt annat än enkel. Efter en rörig fjolårssäsong där flera deltävlingar ställdes in efter en batteribrand på Lydden Hill vann han titeln efter fem tävlingshelger, då med en eldriven Volkswagen. Inför säsongen valde Kristoffersson och KMS, till skillnad från sina konkurrenter, att satsa på en svenskutvecklad förbränningsmotor. Motorn, med namnet HORSE Powertrain, drivs av ETC Racing Fuels, ett fossilfritt bränsle som även minskar skadliga utsläpp av kväveoxider och partiklar.
– Det är vårt team, KMS, i ett nötskal, vi var snabba med batteritekniken för två år sedan och räds inte en utmaning. Det kändes kul att hitta en ny väg och tävla med fossilfritt bränsle, säger Kristoffersson.
– Vi fick starta från grunden, vi utgick mycket från det vi lärde oss när vi byggde en elbil 2022 och 2023, men tog också med oss kunskaper från 2017-2020 och det har varit en stor förändring för mig att tävla med en förbränningsmotor, mot elbilar.
Kan du utveckla?
– Jag har behövt fokusera om, dra fördel av deras svagheter samtidigt som jag jobbar med att försvara mig mot deras styrkor. Det är så stora skillnader på teknologierna i dagens rallycross.
Exempelvis?
– En elbil är otroligt konstant i starten, med en förbränningsmotor har du flera variabler och kanske inte når 100 procent i starten. Det gör att en elbil aldrig gör en dålig start, utan jag som har en annan drivlina måste höja min lägstanivå. Jag kan inte satsa på 100 procent för riskerna är för stora. Det är hela tiden ett spel mellan risk och belöning. Samtidigt har detta varit otroligt roligt.
Vad är det som gör att ert stall klarar av att gång på gång förändra, men ändå dominera VM i rallycross.
– Det handlar om att vi är snabba i omställningen, exempelvis kom ett nytt däck i år, från en annan leverantör och det är uppbyggt på ett helt annat sätt och har ett mycket smalare arbetsfönster. Jag har tävlat mycket i banracing och har klarat av den förändringen.
Vilken betydelse har din ålder, och erfarenhet?
– Saker som kom enkelt när jag var yngre måste jag jobba mycket med, som reaktion exempelvis. Å andra sidan har jag erfarenheten och lugnet på ett annat sätt. Vilket är en tillgång.
På söndag kan han säkra sin sjunde VM-titel, inom rallycrossen finns ingen förare som nått samma antal titlar. Det är lika många som Michael Schumacher och Lewis Hamilton har i Formel 1.
Men ett par kvar till de nio som Sebastien Loeb har i WRC.