Stolpe ut, Zlatan
Publicerad 2013-10-09
Recension: Mikz – Zlatan Unplugged
”Direkt till fansen” lovade Zlatan och lanserade sin egen kanal Unplugged.
Men fansen lämnas tomhänta medan app-tillverkarna kan fylla på kontot.
Reklam, reklam, reklam - och så Zlatan. I dag flyttade fotbollsstjärnan in i den varumärksbaserade appen Mikz som i stort går ut på att användaren kan följa olika varumärken – som kända hamburgerkedjor och klädbutiker – för att på så vis få information om kampanjer och erbjudanden. Dessa kan även gillas och delas för att leva upp till företagets beskrivning ”en mötesplats för varumärken och människor”. Och här tillhör Zlatan alltså inte gruppen ”människor”.
Lär ha fått stora pengar
Tvärtom står det tydligare än någonsin att bolltrollaren har byggt upp sitt varumärke så skickligt att han borde stryka omkring på gatorna med ett ® svävande över svallet. Eller kanske börja torka sig med tusenlappar. För att han har fått stora pengar för att bli ansiktet utåt för den annars ganska ointressanta appen tror jag inte bara är en gissning.
I pressmeddelandet säger visserligen Zlatan att tjänsten är skapad för fansen. Han vill komma till tals utan att något filtreras bort och för app-användaren skapar det naturligtvis förhoppningar om att han kommer bjuda på Zlatan-citat gånger tusen och personliga tankar om allt från träningar till privatliv.
Stolpe ut, Zlatan
Tyvärr raseras de snabbt när allt som bjuds på är enstaka bilder med fåordiga beskrivningar som ”har lite ont men det känns bättre idag”. Frågan är om det ens är Zlatan som har tryckt på tangenterna.
Visst, man kanske får en något större inblick i Zlatans liv, men mest förstår man att Mikz har fått tag på ett PR-geni som med sin proffs-värvning har lyckats få så många att ladda ned appen att den tillfälligt kraschade några timmar efter lansering. En vinnande strategi för dem, men fansen lär lämna appen med en känsla av förlust. Så tyvärr Zlatan, den här gången blev det stolpe ut.