Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Frimärkskuppen av tyska postföretaget

Publicerad 2014-07-14

Kaxiga chansningen gick hem

Deutsche Post var styva i korken inför VM-finalen i Rio de Janeiro.

Dagarna innan avgörandet trycktes fem miljoner frimärken upp där guldet firades.

– Vi trodde hela tiden på tysk seger, säger talespersonen Marianne Kothe.

Här kan vi snacka om självsäkerhet och tro på det egna laget styrka.

Det tyska postföretaget Deutsche Post var så pass övertygade om tysk seger mot Argentina i VM-finalen att det gick händelserna i förväg.

Bara timmarna efter den gastkramade VM-finalen presenterade det tyska finansdepartementet ett nytt frimärke där nationens färska, fjärde VM-titel hyllades.

Ute i butiker på torsdag

"Deutschland Fussball Weltmeister 2014", står det på den lilla lappen som ska finnas ute för försäljning på torsdag.

Hyllningen trycktes i fem miljoner exemplar – redan dagarna före söndagens final.

– Vi trodde hela tiden på tysk seger, säger det tyska finansdepartementets taleskvinna Marianne Kothe, enligt The Wall Street Journal.

"Började hoppas tidigt"

Liknande planer fanns 2006 då Tyskland arrangerade mästerskapet, men då lades planerna på is eftersom "Die Mannschaft" åkte ur i semifinal.

– I år har jag, förmodligen som många andra landsmän, tidigt börjat hoppas på att vårt lag skulle ta titeln, det är underbart att laget gjorde drömmen till verklighet, säger Wolfgang Schäuble, landets finansminister.

Tyska landslaget flyger hem från Brasilien under måndagskvällen och beräknas landa i Berlin vid niotiden på tisdag morgon. Därefter väntar mottagning med hundratusentals fans i den tyska huvudstaden.

Följ ämnen i artikeln