Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Matteus

Brynäs – nya "Barca"

Publicerad 2014-06-05

Det är redan klart att Brynäs arena byter tillbaka till klassiska namnet Gavlerinken.

Nu rapporterar gd.se att det nya lukrativa avtalet med kommunen innebär att klubben också kommer att spela i helt reklamfria tröjor.

– Det ska bli fantastiskt roligt med en ren dräkt, säger ordförande Hans-Göran Karlsson till tidningen.

Följ ämnen
Brynäs IF

I tisdags presenterade Brynäs både ny sportchef, Stefan Bengtzén, och ett nytt lukrativt samarbete med kommunen där bland annat klubbens arena byter tillbaka till anrika namnet Gavlerinken.

Avtalet med kommunen är värt 25 miljoner kronor och ska syfta till att stötta projektet "En bra start" som klubben driver med Unicef.

"Roligt med ren dräkt"

Nu skriver gd.se att klubben och kommunen gör ytterligare ett drag för att tydliggöra samarbetet med Unicef. Tröjorna kommer under nästa säsong vara helt reklamfria, bara klubbmärket och Unicefs logtype kommer synas på dräkten nästa år.

– Vår ambition är att när säsongen drar i gång i september så ska vi spela reklamfritt. Det ska bli fantastiskt roligt med en ren dräkt. Den är ju jättefin och blir bara ännu snyggare nu, säger ordförande Hans-Göran Karlsson.

Barcelona-modell

Jonas Nordqvist gillar upplägget med Unicef som enda emblem.

– Det känns jäkligt bra tycker jag, särskilt med all den främlingsfientlighet som finns nu så känns det kul, säger han.

Det är ett ovanligt koncept som testats av ett fåtal storklubbar tidigare, bland annat Barcelona som hade det under några säsonger fram till 2011 när man satte reklam för Qatar Foundation på tröjan tillsammans med Unicef-loggan.

Följ ämnen i artikeln