Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Matteus

Kiruna: ”Vi talar om stora miljonbelopp”

Publicerad 2014-06-27

Klubben om succén med regnbågströjorna

Kiruna IF:s regnbågströjor är en supersuccé.

Nyheten är spridd över världen – och nu kan klubben tjäna stora pengar på sitt ställningstagande.

– Vi talar om stora miljonbelopp att kunna sprida en sådan här kampanj, om vi blivit tvungna att betala för det, säger ordföranden Johan Köhler.

Kiruna IF genomgår en HBTQ-certifiering och byter till regnbågsfärgade matchtröjor.

Nyheten blev känd i går och fick ett gigantiskt genomslag.

Hyllningarna har svämmat över i sociala medier. Tidningar och nyhetssajter, däribland ansedda The Hockey News, i flera olika länder har skrivit om hockeyklubben.

Mikael Lasu, varumärkesansvarig, kan summera en hektisk torsdag.

– Man var trött när man gick och la sig, det var mycket att göra. Folk ringde hela dagen. Men det är jätteroligt, säger han under fredagsmorgonen.

”Folk från USA vill köpa”

Mängder av sponsorer har redan hört av sig till Kiruna och vill vara med på tåget. Nu kan klubben tjäna stora pengar på sitt ställningstagande för allas rätt att vara vem de vill.

– Det är många företag som vill vara med på tröjorna. De trycks i stor upplaga och kommer synas över hela landet. Det är folk från USA som vill köpa tröjor, säger Johan Köhler.

– Men vissa produkter har tagit slut och det kommer bli en fördröjning på utskicken. Det är lite trist men också roligt.

Kommer ni ha reklam på regnbågströjorna?

– Ja, det tror jag. Men det har vi inte tagit något strategiskt beslut om. Det finns ju sådana fall när Unicef varit ensamma på tröjorna till exempel. Vi har ännu inte fått något erbjudande generellt.

Betalar 350 000 kronor

Han är smått överraskad över spridningen.

– En rolig sak är att vissa pr-firmor har sagt att den här kampanjen, om man skulle köpt den rent kommersiellt så talar vi om miljonbelopp att kunna sprida den, säger Johan Köhler.

I stället betalar klubben 350 000 kronor för att genomgå en HBTQ-certifiering.

– Det har vi finansierat med våra egna stålar, säger Mikael Lasu.

Hur mycket pengar drar ni in på det här?

– Ingen aning. Helt ärligt är det inte det väsentliga i dagsläget. Men vi har satsat 350 000 kronor och det är stora pengar för oss. Det hoppas vi i alla fall kunna få igen.