Majblomman skjuts upp – samlar in pengar till utsatta barn: ”Viktigare än någonsin”
Barnens sommarlovspengar ska samlas in digitalt
Publicerad 2020-04-06
60 000 barn runt om i landet stod redo att sälja årets majblomma.
Men för första gången på 113 år blir det inte av.
– Att ställa in var inte ett alternativ för nu behöver de utsatta barnen oss mer än någonsin, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.
För första gången på 113 år kommer det inte vara några barn ute på gatorna som säljer årets majblomma. Coronapandemin har gjort att barnrättsorganisationen behöver tänka om.
– Nu kan barnen istället starta digitala insamlingar som de delar via sms, mejl och sociala medier, säger generalsekreterare Tove Lindahl Greve.
Precis som vanligt kommer barnen att få behålla 20 procent av intäkterna själva. Resten av pengarna går till ekonomiskt stöd för barn som som lever i utsatta familjer.
– När ekonomin stannar av som den gjort nu drabbas de utsatta barnen hårdast. Deras föräldrar har ofta osäkra anställningar och den lilla inkomsten man haft tidigare har kanske försvunnit.
Tove Lindahl Greve säger att signalerna från barnen är tydliga redan nu.
– Vi har 186 000 barn som lever i barnfattigdom i Sverige, som inte har råd med det mest nödvändiga. Många av dem är redan oroliga för familjens ekonomi och vad som ska hända om föräldrarna inte får några nya arbetspass bokade.
”Barnen kommer att drabbas hårdast”
Sommaren är en extra utsatt tid för många barn. Aktiviteterna har sommaruppehåll och de dagliga måltiderna i skolan uteblir.
– För många är bidraget från Majblomman livsviktigt.
Genom ansökningar kan barn i utsatta familjer få exempelvis ett par fotbollsskor, en cykel eller avgiften till en fritidsaktivitet. För många barn blir gåvan eller upplevelsen sommarens höjdpunkt.
När det för någon vecka sedan stod klart att försäljningen av majblommorna skulle skjutas upp till hösten var det många företag som hörde av sig och ville hjälpa till.
– Det är helt fantastiskt, och en väldigt mänsklig reaktion. De ser att det är barnen som kommer att drabbas hårdast av den här krisen och de vill hjälpa till. Så den digitala insamlingen är på sätt och vis ett svar på en efterfrågan som finns.
Trots att många privatpersoner och företag har det tufft i coronapandemins spår hoppas de få in pengar för att kunna hjälpa så många barn som möjligt.
– ”Många bäckar små” har i många år varit Majblommans taktik. Om många ger en liten summa blir det i slutändan väldigt mycket pengar, säger Tove Lindahl Greve.