Daniel, 28, var med i bensinupproret – nu kör han elbil
Uppdaterad 2023-01-12 | Publicerad 2022-09-24
Lastbilschauffören Daniel var med i bensinupproret, hade en Ford Mustang och tyckte att Tesla var satans påfund.
Sedan fick han en uppenbarelse – och i dag kör han elbil.
– Ju tidigare vi gör den här omställningen, ju större chans att vi kan njuta av förbränningsbilar i framtiden, säger Daniel.
Daniel Bukowski är en 28-årig lastbilschaufför som bor i Halmstad. Han har så länge han kan minnas haft ett stort motorintresse. Bilar har alltid var den största passionen.
– Jag vet inte vad det var jag fastnade för. Kanske var det farten, kanske var det mekaniken. När jag var liten ritade jag bilar och jag spelade bil-tv-spel, säger Daniel.
Han skaffade körkort och bil vid 21 års ålder. På bara några år avverkade Daniel en lång rad olika märken och modeller. När han var 22 år gammal skaffade han en Ford Mustang.
– Min bil var den första faceliftade Ford mustangen från 2018 som registrerades i Europa. Det var en femliters V8:a med sexväxlad manuell växellåda. Jag ville ha den mekaniska känslan, säger han.
”Tesla var satans påfund”
Den 10 april 2019 startade Facebook-gruppen ”Bensinupproret 2.0”, i samband med att bensinpriset steg över 16 kronor. Gruppens medlemsantal växte i rekordfart.
En av de som tidigt engagerade sig i rörelsen var Daniel Bukowski.
– Det var vi utanför Stockholms tullar mot Stockholm. Jag resonerade såhär: I Stockholm skruvade man upp bränslepriset utan att tänka på oss på landsbygden i södra Sverige som kör långa avstånd. Det kändes som att mitt bilintresse var hotat, säger han.
Vid ett tillfälle deltog Daniel i en bensinupproret-karavan i Halmstad. Då samlades ett stort gäng med sina bilar i staden och körde sedan tutandes omkring i hopp om att bensinpriserna skulle sänkas.
– Vi ville väl göra oss jobbiga för samhället. Vi ville bli sedda, hörda och få till en förändring.
I samma veva som bränslepriset steg upplevde Daniel att människor allt mer uppmanades att köpa elbil.
– Jag hade ju precis köpt en Ford Mustang som var raka motsatsen till en elbil. Jag ville inte att någon skulle pilla på min bil.
Vad tyckte du om elbilar vid den här tidpunkten?
– Jag tyckte att Tesla var satans påfund. Jag tänkte att vem fan är Elon Musk att påstå vad en bil ska vara? Nej, jag hade inget intresse alls för elbilar.
Daniel fick en uppenbarelse
Daniel hade många argument för att elbilar var dåliga. Bland annat att de saknade körglädje, var omständiga att ladda och inte ens var särskilt miljövänliga eftersom elen de laddades med var skitig.
Men sommaren 2019 ändrade han åsikt.
– Det kom som en uppenbarelse, säger Daniel.
Han åkte till sin lokala bilhandlare med siktet inställt på att provköra en bil som gick på diesel. Men den bilen var fullbokad hela dagen. Istället erbjöd säljaren en provtur med en elsuv.
Motvilligt klev Daniel in i elbilen.
– Efter 150 meter kände jag: ”Wow!” Det var ett rejält tekniskt kliv. Som att jag hade haft en knapptelefon och nu fick en telefon med pekskärm. När jag tryckte på gasen flög bilen fram som en missil. Det fanns körglädje, säger han.
Som skillnaden mellan X2000 och ett ånglok
Efter den turen började Daniel förkovra sig om elbilar. Han läste recensioner och tittade på blocket. Han blev mer och mer sugen på att göra ett köp.
Våren 2020 gjorde han slag i saken och skaffade en Tesla.
Sedan dess har av provat olika elbilsmärken och idag kör han sin tredje variant.
Vad ser du för fördelar med elbil idag?
– Ja, var fan börjar man? För mig handlar det mycket om tekniken. Att köra en bil med förbränningsmotor känns som att göra en tidsresa bakåt i tiden. Som att gå från ett X 2000-tåg till ett ånglok.
– Driftkostnaden saknar jag inte heller.
– En del argumenterar att de inte har tid att ladda en elbil. Då tror folk att man kör till en snabbladdare när man plötsligt behöver ladda? Det fungerar inte så. Jag laddar bilen på kvällen när den står stilla på samma sätt som jag laddar telefonen.
Ställa om för att behålla hobbyn
Vad tänker du kring elbil ur ett klimatperspektiv?
– Jag kör inte elbil i första hand för att vara en miljöhjälte. Jag ligger inte sömnlös om nätterna för att jag oroar mig för att jorden ska gå under, men klimatförändringar är på riktigt och det är viktigt att ta tag i problemet.
Även om Daniel nu kör elbil har han kvar sitt stora motorintresse.
– Ju tidigare vi gör den här omställningen, ju större chans att vi kan njuta av förbränningsbilar som hobby i framtiden. Man behöver inte köra V8 till mataffären utan då går det bra med elbil. Det kommer tider när olja blir en bristvara och då finns det kanske inte utrymme för motorsport.
Daniel har förståelse för att alla inte har råd med elbil i dagens läge, men han tror att priserna kommer sjunka i takt med att tekniken utvecklas.
– Folk tror att vi har nått toppen när det gäller elbilars teknik. Det har vi inte. När jag var liten kostade en plasma-tv 40 000 kronor, idag får man en sådan tv för 3 000 kronor. Det kommer en dag när fler har råd med elbil.