Klinikchefen Annika: ”Alla ska kunna gå till tandläkaren”
Uppdaterad 2020-01-30 | Publicerad 2018-04-18
Notan för ett tandläkarbesök kan lätt bli hög – vilket gör att en del inte har råd att söka hjälp. Det vill Annika Lindblad, som driver en tandläkarklinik i Stockholm, ändra på med kostnadsfria undersökningar.
– Jag tycker att alla borde få samma förutsättningar, säger hon.
Sedan sju år tillbaka driver Annika Lindblad, 33, en tandläkarklinik i Stockholmsförorten Västberga. En sak som skiljer hennes klinik från många andra är att de erbjuder gratis undersökningar, något som Expressen var först att skriva.
– Det kostar oss ingenting mer än tid och en undersökning går ju ganska fort, säger Annika till Aftonbladet.
Det börjar för många år sedan, när Annika sommarjobbar hos en tandläkare och reagerar på de höga priserna. När det kommer patienter som gör en årlig undersökning och inte har några problem tycker Annika att det känns tungt att ta så mycket betalt.
– Det känns inte bra i själen att ta betalt för en undersökning om man inte hittar något att laga. En undersökning där patienten är helt kariesfri tar inte lång tid att göra.
Starkt samhällsengagemang
Annika Lindblad, som har ett starkt intresse för utanförskapsfrågor, börjar tänka på hur många som inte har råd att gå till tandläkaren. Engagemanget leder henne därför till att öppna sin egen klinik – för att ge fler möjlighet till tandvård.
– Vi märker att de här patienterna inte alltid vågar ta sig till tandläkaren. Det beror dels på att de skäms för sin munhälsa eller att de i övrigt inte har speciellt bra hygien. Bostadslösa och psykiskt sjuka är extra utsatta. Då kan de tycka att det är pinsamt och jobbigt att ta sig till vården.
Annika berättar att hennes klinik ibland besöks av patienter som inte har varit hos tandläkaren på 15-20 år, något som berör henne lika djupt varje gång.
Därför hjälper hon även de mest utsatta patienterna att planera behandlingar om personalen ser att någon eller några åtgärder behövs.
– Det finns olika vägar att gå. Dels kan man kontakta socialen och göra ett kostnadsförslag som är anpassat för patienter med försörjningsstöd. Och dels kan man ansöka från vissa fonder. Man kan även kontakta kronofogden och stoppa eventuell pågående utmätning.
Budskapet sprids på sociala medier
Förra veckan skrev Annika ett inlägg om engagemanget på Facebook – och hejaropen trillade in.
”Att få vara med och hjälpa dessa människor har varit, och är, fantastiskt! Jag och personalen på kliniken har fått se hur många som är färdigbehandlade har kunnat komma ut i arbetslivet och fått en enormt ökad livskvalitet”, skriver hon bland annat.
När Aftonbladet når Annika Lindblad berättar hon hur förvånad hon är över all respons hon fått på det sociala nätverket. Hon påpekar också att det viktiga för henne inte är att framhäva sin egen klinik utan att uppmuntra andra kliniker att se vad de kan göra.
– Jag säger inte att alla behöver undersöka patienter gratis, men jag önskar att en del kollegor kanske kan vara lite mer generösa och hjälpsamma. Vi har fått höra från många utsatta patienter att de inte alltid blivit så väl bemötta när de kommit till tandläkaren.
Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.
Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.
Av dessa utser vår jury sju hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3.
Nominera din hjälte här nedan!