Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Hutlösa priser

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-12

Jag bytte själv ventilhus på min Saab 9-3 (-02). Sedan åkte jag till en Saab märkesverkstad för att nolla felkoderna. Det tog sex minuter och kostade 330 kronor – det blir en timpeng på 3 300 kronor. Är det rimligt?

I en elektronikaffär skulle en liknande enhet kosta cirka 1 500 kronor – högt räknat.

En bilverkstad måste investera i en hel del specialverktyg och annan avancerad utrustning, som egentligen aldrig drar in lika mycket pengar som de kostar. Men genom att tjäna på gungorna det man förlorar på karusellerna går ekonomin ändå ihop. Utrustningen för att nolla felkoder är en typisk ”gunga”.

Å andra sidan finns det allt fler allbilsverkstäder som också har sådan utrustning, men som gör jobbet billigare. Det beror på att deras apparater är billigare – och att de verkstäderna kan jobba med flera olika bilmärken.

Följ ämnen i artikeln