Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Ska jag byta till helsyntetisk olja?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-01

Jag har en Opel Rekord -85 2,0 E och undrar om det är lämpligt att byta till en helsyntetisk olja. Bilen har gått på mineralolja i snart 20 år.

Det finns lika många åsikter om oljor som det finns bilmekaniker. Om det hade varit min bil så skulle jag utan tvekan byta till syntetolja. Andra skulle aldrig göra det. Det finns alltså många myter runt syntetoljorna.

Men de är egentligen bara vanliga mineraloljor som "dopats" för att bli mer stabila gentemot temperaturförändringar. Och det kan ju aldrig vara fel - eller?

Oavsett om du använder mineral- eller syntetolja så är det viktigaste att du byter olja och filter vid rätt miltal. Nästa tumregel är att inte köpa för billig olja. Du får vad du betalar för och en dyr mineralolja är faktiskt bättre än en billig syntetolja.

Mina oljeåsikter grundar sig dels på 30 års erfarenheter och dels på samtal med oljekemister. Jag har ännu inte varit med om att en gammal motor har gått sönder på grund av för fin olja. Däremot har jag sett många exempel på motorras på grund av för billig olja.

Efter dessa rader kommer jag antagligen som vanligt att drunkna i brev från syntetoljehatare. De berättar så gott som alltid om hur deras motorer pajade efter byte till syntetolja.

Men jag förstår fortfarande inte hur det kan gå till. Syntetoljan håller sig ju mer tunnflytande när det är kallt och mer tjockflytande när det är varmt samt har bättre vidhäftning och så vidare.

Följ ämnen i artikeln