Volvo snålade - och missade älgtestet
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-03
- stort rabalder vid första provkörningen
Det blev stort rabalder kring nya Volvons styregenskaper när delar av Årets bil-jury fick en förhandsprovköring nyligen.
Bilens servopump klarade inte av att ge tillräcklig styrassistans vid älgtestet, undanmanöverprovet som blev världsberömt när lilla Mercedes A-klass välte för sex år sedan. En del journalister har till och med jämfört Volvon med A-klass.
Men medan Mercedes totalt felkonstruerat chassit i A-klass och tvingades att stoppa produktionen flera månader för att bygga om bilen från grunden (kostnaden beräknades till över 4 miljarder kronor) räckte det för Volvo att programmera om mjukvaran till den elektrohydrauliska styrservon.
- Vi hade varit för snåla med servoverkan vid extrema situationer som älgtestet, säger Peter Ewerstrand, projektledare för S40.
- Anledningen var att vi ville sänka bränsleförbrukningen och avgasutsläppen så långt som möjligt men vi hade inte gjort klart alla tester när Årets bil-jury körde bilen.
När Aftonbladet körde älgtestet i söndags kväll i södra Spanien fungerade servostyrningen utan problem.
Robert Collin