Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Marknaden vill inte ha bilstaden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2016-09-19 | Publicerad 2016-09-15

Replik från Alexander Ståhle om bilens framtid

REPLIK. Gamla föreningar som Kungliga Automobil Klubben, Motormännen och Bil Sweden står förbluffade inför samtiden (Aftonbladet 14/9). Vad är det som händer?

1. Den nya marknaden. Erkända urbanekonomer (Edward Glaeser), fastighetsprofessorer (Chris Leinberger) och konsultfirmor (Mc Kinsey) konstaterar att stadsutveckling idag drivs av närhet, walkability och biloberoende. Nya studier av Stockholm, Köpenhamn och Göteborg visar att biltillgänglighet knappt påverkar bostadspriser och kontorshyror längre. Gångavstånd och kollektivtrafik styr idag fastighetsmarknaden. Att det säljs många bilar är ett resultat av att vi byggt en dysfunktionell bilstad, inte att människor vill ha mer biltrafik.

2. Den nya politiken. Världsstäders borgmästare (New York, Paris, London, Stockholm, Göteborg) säger att trafiksystemen måste byggas om för minskad biltrafik, därför att massbilismen bidrar till död (1,2 miljoner varje år), personskada, ohälsa, miljöförstörelse, ojämlikhet och större offentliga utgifter (ökat skattetryck). Det finns en politisk enighet från vänster till höger att stadsbilismen har blivit ett allvarligt samhällsproblem. Därför har alla svenska städer idag trafikplaner som sätter bilen längst ned i prioriteringen.

3. Den nya framtiden. Bilindustrins fader Henry Ford sa ”Hade jag frågat folk hade de svarat en snabbare häst”. Framtidsforskaren Dan Hill menar att bilen är framtidens häst. Bilar och bilkörning blir ett fritidsintresse för entusiaster. Transporter i städerna kommer att lösas på ett mycket smartare billigare automatiserat sätt.

Digitaliseringen och robotiseringen kommer förändra allt. Hade KAK för hundra år sedan fått bestämma hur vi skulle transportera oss i städerna så hade vi alla åkt häst och vagn idag.

Alexander Ståhle, tekn dr Arkitekturskolan KTH

Läs svaret från KAK-debattörerna: Gator behövs också för bilar och bussar

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln