Marknaden är inte kvinnans bästa vän
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-15
Marknaden är kvinnans bästa vän, skriver Maria Ludvigsson. Och så borde det vara. Om marknadsekonomin var ett perfekt system så skulle marknaden vara kvinnans bästa vän.
Det enklaste skälet till det är att kvinnor tjänar mindre än män, och gapet ökar ju högre löner vi talar om. Alltså vore det mer lönsamt för företag att anställa kvinnor – särskilt på toppositioner.
Det finns också flera rapporter som visar att företag med mixade grupper är mer lönsamma än företag med homogena grupper. Det finns inget samband, säger Maria Ludvigsson och hänvisar till sagor om storken. Hur kan hon veta det? Vi tror inte heller att det är just kvinnligheten som är skillnaden, men företag som letar efter talanger i hela befolkningen borde rimligen ha större chans att hitta fler än de som bara letar bland vita män. Det behöver man inte vara forskare för att inse.
Så om marknadsekonomin fungerade borde fler företag åtminstone testa. Maria Ludvigsson skriver att vanligt folk inte är lika positiva till kvotering som kvinnorna på vår lista och hänvisar till en undersökning gjord i maj 2009. Där är bara 28 procent av de tillfrågade kvinnorna positiva.
Veckans affärers undersökning från februari det året visade på liknande siffror. Det är just det som är nyheten, att andelen ökat med 20 procentenheter.
Vi tror att det har att göra med det förändrade politiska läget. Nu har även Moderaternas partistyrelse slagit fast att den begränsade friheten kvinnor får i och med den begränsade tillgången till den ekonomiska makten – och inkomsterna därav – är ett så stort problem att lagstiftningen kan komma att behövas.
Maria Ludvigsson och Svenskt Näringsliv brukar hänvisa till att de stora löneskillnaderna i samhället har naturliga förklaringar. Och visst finns det vissa förklaringar, men det ändrar inte det faktum att kvinnors ekonomiska frihet begränsas.
Vi tycker precis som Maria Ludvigsson och Svenskt Näringsliv att det vore toppen om kvinnor i större utsträckning startade företag och ägde aktier. Men att inte erkänna sambandet mellan de lägre inkomsterna och den låga andelen ägande och företagande är rent av ohederligt.
Om Maria Ludvigsson och Svenskt Näringsliv vill ha fler kvinnliga företag borde de verkligen engagera sig mer i frågan om kvinnors makt och inflytande. Då kanske vi skulle få igång en bättre fungerande marknadsekonomi som låter kvinnor konkurrera på lika villkor.
Så absolut – let the money talk, but start to walk the walk, Maria Ludvigsson.
Anna Körnung
Chefredaktör Veckans Affärer
Camilla Wagner
Affärsområdeschef VA Kvinna