Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Utbudet i matbutikerna har aldrig varit större

Replik från Livsmedelsföretagen om svenska livsmedel till Kålrotsakademien

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-11-18 | Publicerad 2019-11-12

Allt finns att få, och håller, som Kålrotsakademien lite surt skriver, ”en jämn och standardiserad kvalitet”. Som om det skulle vara dåligt att alla, oavsett storleken på plånboken, kan köpa god mat och dryck av god kvalitet, skriver Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen i en replik till Kålrotsakademien.

REPLIK. Rubriken till Kålrotsakademiens debattartikel 30/10 är ”Sluta prioritera priset och värna svensk mat”. Som vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen håller jag med. Jag önskar att fler valde svensk mat och att våra medlemmar fick bättre betalt. Tyvärr lever artikeln inte upp till den lovande rubriken.

Kålrotsakademien skriver att antalet livsmedelsföretag i Sverige minskar. Det är faktiskt tvärtom. 2008 fanns det enligt SCB cirka 3 200 svenska livsmedelsföretag. 2018 fanns det 4 600, en ökning med 44 procent. Den dynamiska svenska livsmedelsindustrin rymmer allt från lokala mikrobryggerier och gårdsmejerier till globala bjässar som Absolut Vodka och Arla. Det här är en enorm styrka som gör andra industrier avundsjuka.

Kålrotsakademien skriver att stora delar av svensk livsmedelsproduktion är ”utslätad”, ointresserad av smak och fokuserad på lågt pris. Det stämmer inte. Jämför utbudet i butikshyllorna i dag med hur det såg ut så sent som på 90-talet.

Svensk livsmedelsproduktion har aldrig uppvisat en sådan bredd, kvalitet och ambition som nu. I en vanlig butik finns fantastiska svenska livsmedel för alla behov – från den stressade småbarnsföräldern som behöver laga något snabbt och gott, till den kräsne gourmén som är på jakt efter exklusiva råvaror och ingredienser. Allt finns att få, och håller, som Kålrotsakademien lite surt skriver, ”en jämn och standardiserad kvalitet”. Som om det skulle vara dåligt att alla, oavsett storleken på plånboken, kan köpa god mat och dryck av god kvalitet.

Det finns ingen motsättning mellan små, hantverksmässiga producenter och stora, industriella livsmedelsföretag. De kompletterar varandra och båda borde få bästa möjliga förutsättningar. Det är dyrt och krångligt att driva livsmedelsföretag i Sverige.

Om Kålrotsakademien vill se fler svenska livsmedelsföretag – och bredda det gastronomiska utbudet ännu mer – får de gärna kroka arm med oss i vårt arbete med att underlätta för alla som vill producera kvalitetslivsmedel i Sverige.


Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Texten är en replik. Läs hela debatten här:

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

Följ ämnen i artikeln