Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Grattis Sverige!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-09

1,2 miljoner smörpaket lättare!

Succé för Viktklubb.se.

Nu har 300 000 svenskar gått med i Aftonbladets nättjänst.

– Fantastiskt. Det är många fler än vad vi hoppats på, säger professor Stephan Rössner, som var med och startade klubben 2003.

”Viktklubb.se är inget hokus pokus”, säger professor Stephan Rössner.

– Viktklubb.se är inget hokus pokus utan en enkel, tydlig och vetenskaplig metod. Men jag hade aldrig kunnat drömma om att det skulle bli så stort. Vi har lyckats göra en bra produkt som vi ständigt utvecklar efter medlemmarnas önskemål, säger han.

600 ton lättare

Sedan starten har Viktklubb.se hjälpt sina medlemmar att tappa 600 ton, eller 1,2 miljoner smörpaket.

En av dem är Joanna Hagströms som har gått ner från 145 till 73 kilo.

– Att få tillgång till matkoll och andra människor i samma situation, dygnet runt, är jätteviktigt. På chatten peppar vi varandra i glädje och sorg, säger Joanna.

Hon loggar in sig varje dag och har fått massor av peppkompisar och motivation att orka.

– Joanna har fått mycket stöd för att hon är bra på att ge, det har säkert bidragit till hennes imponerande resultat, säger Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

Fyller ett behov

Hon anser att Viktklubb.se fyller en nisch som landstingssjukvården inte kommer åt.

– Övervikt är ett jätteproblem och köerna är långa. Viktklubb.se kan vi hjälpa betydligt fler än vårdcentralerna kan ta emot, säger Josefine Jonasson.

När Viktklubb.se lanserades för fyra år sedan var viktnedgång med hjälp av internet något nytt.

Idag har marknaden exploderat. Allt fler tidningar och magasin startar egna viktnedgångstjänster på webben.

– Vi välkomnar konkurrensen. Då är vi fler som kan sprida budskapet, säger Carina Pahl Skärlind, ansvarig för Viktklubb.se.

Flera priser

Förutom den positiva responsen från medlemmarna har Viktklubb.se även fått flera utmärkelser. 2003 nominerades tjänsten till Stora Journalistpriset som ”Årets förnyare”. Två år senare kammade satsningen hem priset som den mest användbara onlinetjänsten i Norden vid Sime Awards. Och i fjol fick Viktklubb.se högsta betyg i ToppHälsa, Göteborgs-Posten och Internetworld.

– Nu rustar vi för nästa år. 2008 ska vi bli ännu bättre, säger Carina Pahl Skärlind.